Grøn færgedrift vinder frem
Både HH Ferries og Scandlines har inden for bare en uge taget solide skridt i retning af en grønnere færgefart i Danmark. Dermed tager søfarten et ansvar for at håndtere de samfundsmæssige udfordringer på klima- og miljøområdet, hvilket glæder Danmarks Rederiforening. Det skriver Rederiforeningen i en pressemeddelelse.
Inden for den seneste uge er der gjort et par gode landvindinger, når det kommer til en endnu grønnere færgefart. Allerede i dag er hybridfærger eller LNG-færger en fast del af landskabet – og den udvikling intensiveres nu yderligere på et par af de store ruter ud af Danmark.
Mandag den 9. maj meldte HH Ferries således ud, at de to færger ’Tycho Brahe’ og ’Aurora’ skal gå over til batteridrift på overfarten Helsingør-Helsingborg. Bare en uge før, den 3. maj, blev ’Berlin’ – Scandlines’ nye hybridfærge til ruten mellem Gedser og Rostock – døbt ved en ceremoni i Rostock, og der mangler kun finpudsning, før den indgår i driften.
”Det her er solide skridt mod grøn færgefart i Danmark. Nu er det en af de store ruter, som bliver batteridrevet, og for bare en uge siden navngav Scandlines sin kommende færge til Gedser-Rostock, som er på såkaldt hybrid-drift. Begge dele er væsentlige skridt i en grøn retning,” siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.
For Scandlines’ vedkommende har man allerede stor erfaring med hybridfærger, som i flere år har været med til at mindske miljøbelastningen på ruten mellem Rødby og Puttgarden. Det var også i den kontekst, at Søren Poulsgaard Jensen, Scandlines’ CEO, talte om den nye hybridfærge ved dåben:
”Scandlines kan nu introducere en topmoderne passager- og fragtfærge, der dermed indgår i verdens største flåde af hybridfærger,” sagde han den 3. maj om den nye færge, som udgør en milliardinvestering for Scandlines. Til efteråret indsætter Scandlines søsterfærgen ’Copenhagen’, der ligeledes er en hybridfærge og repræsenterer en investering på endnu en milliard.
HH Ferries har også tidligere haft en strategi om at være på forkant i forhold til emissionsreduktion og har siden 2007 efterlevet de krav, som først blev indført i 2015. Installation af batterier er en videreudvikling af denne strategi. Den samlede investering for HH Ferries’ ombygning af de to færger er på 300 mio. SEK. Færgernes havneophold og overfartstid vil være uforandret, når skibene inden udgangen af 2017 oplades ved hvert havneophold med el fra nybyggede ladestationer på begge sider af sundet.
”Investeringen vil være til glæde for det lokale miljø og forhåbentlig styrke integrationsindsatsen i Øresundsregionen, og vores rejsende vil opleve den samme regularitet som hidtil i kombination med renere luft og mindre støj,” siger Henrik Rørbæk, adm. direktør i HH Ferries.
Det er altså store investeringer – og dermed også store fremskridt, som gør sig gældende. Fælles for både Scandlines’ hybrid-færger og HH Ferries’ elektrificering er, at udviklingen er sat i gang med støtte fra EU-midler, da det endnu ikke er rentabelt på rene markedsvilkår. Det ændrer dog ikke på, at denne type projekter skubber på en mærkbar, grøn omstilling inden for færgefarten.
”Færgerne er en afgørende del af vores infrastruktur. Og det er klart, at hvis du kan slukke for motoren på mange hundrede biler, alt imens du sejler på strøm, som i stigende grad kommer fra især vindmøller, så er det ægte grøn omstilling. Jeg er glad for, at færgefarten på den måde kan bidrage til den samfundsmæssige udfordring,” afslutter Jakob Ullegård.
Kilde: Danmarks Rederiforening/LSH