Stena Line halverer sin udledning af svovl
En af de største forandringer i rederibranchen nogensinde blev til virkelighed i begyndelsen af 2015. Her indførte FN’s internationale søfartsorganisation IMO strenge krav for udledningen af svovl i det såkaldte SECA-miljøområde, som blandt andet tæller Nordsøen, Østersøen og de indre danske farvande. Hvor der tidligere var tilladt 1,0 procent svovlindhold i udledningen fra skibe, blev grænsen sænket til 0,1 procent. Det efterlod rederier og shippingvirksomheder verden over med en kolossal udfordring.
Allerede inden de nye regler trådte i kraft, havde Stena etableret en bæredygtighedsafdeling, der har til opgave at koordinere organisationens grønne tiltag, som løbende skal nedbringe udledningen af svovl, partikler og CO2. Hvert år publicerer Stena en bæredygtighedsrapport med en oversigt over resultaterne, og rapporten for 2015 åbenbarer blandt andet, at Stena Line har nedbragt sin udledning af svovl med hele 53 procent i forhold til 2014. Tallet er det samlede resultat for de i alt 34 fartøjer, som opererer inden for SECA-området.
”Fokus på bæredygtighed er ikke bare vigtig for Stena Line, men for hele søfarten, som har brug for holdbare brændstofalternativer for at kunne forblive konkurrencedygtig. Vi har derfor valgt at gøre bæredygtighed til et strategisk prioriteret område og arbejder på en række initiativer med det formål at finde frem til alternative brændstofmuligheder,” fortæller Carl-Johan Hagman, adm. direktør i Stena Line.
Han henviser blandt andet til Stena Lines metanolprojekt, hvor færgen 'Stena Germanica' er blevet konverteret til metanoldrift med gode resultater til følge. Metanol er en betydeligt grønnere løsning end traditionelle brændsler og reducerer udledningen af svovl og partikler med 90 procent, mens udledningen af kvælstof bliver reduceret med 60 procent. Derudover eksperimenterer Stena Line med batteridrift på en helt ny færgetype kaldet Stena Elektra, der både er batteridrevet og gør brug af metanol.
Bæredygtighedsrapporten afslører desuden, at søstervirksomheden Stena Shipping har nedbragt sin svovludledning med 15 procent sammenlignet med 2014. Det tal er det samlede resultat for Stena Shippings 93 fartøjer verden over.
Sideløbende har Stena Shipping siden 2005 arbejdet med et energibesparelsesprogram, der har til hensigt at reducere fartøjernes brændstofforbrug. Målet er at reducere brændstofforbruget med to procent pr. år, og resultatet for 2015 blev en samlet reduktion på 2,8 procent. I Stena Line endte det tilsvarende tal med en reducering på fire procent.
”Vi arbejder med mange forskellige projekter, der skal hjælpe til med at nedbringe brændstofforbruget. Blandt andet via udskiftning af propellere og bulber for at mindske vandmodstanden mest muligt. Derudover arbejder vi med en række digitale løsninger, hvor vi sammenligner data fra vores 34 færger med henblik på at optimere driften på alle parametre,” fortæller Stena Lines bæredygtighedschef, Erik Lewenhaupt.
En bulb er en rund og aflang udbygning af et skibs forstavn eller køl med det formål at mindske vandmodstanden.
Kilde: Stena Line