23948sdkhjf

Megavæksten i krydstogt fortsætter med et femte Oasis-skib

Royal Caribbean Cruises gennemfører i disse uger premiere- og såkaldte shake down-cruises med deres ny-leverede tredje Oasis-klasse-skib, 'Harmony of the Seas'. Samtidig har rederiet netop indgået et letter of intent med STX France om bygningen af et femte skib i klassen.

'Harmony of the Seas' blev kontraheret med en option, som allerede nu er under bygning, men med den netop indgåede intentionsaftale kan serien af verdens største krydstogtskibe altså komme op på fem enheder.

Næsten parallelt med nyheden om et femte Oasis-skib, bekendtgør Celebrity Cruises nu også, at de har intention om at udvide ordren på en videreudvikling af deres Solstice-klasse med yderligere to nybygninger fra STX France i den nye kommende Edge-klasse.

Krydstogtindustrien er i en voldsom vækst i disse år med en rekordstor ordrebog næsten udelukkende på europæiske værfter. Alle firm krydstogtordrer vil alene i 2019 give et input til branchen på 50.000 sengepladser. Til sammenligning var der en tilgang i 2010 på 33.500 og i 2001 på 30.000.

Samtidigt udfases der i øjeblikket færre ældre skibe, end det var tilfældet for nogle år siden. De mindre og ældre skibe bliver i stedet flyttet til nye markeder, primært i Kina. De seneste nybygninger og ordrer hos f.eks. Royal Caribbean Cruises, Genting Hong Kong og Princess Cruises viser dog også, at rederierne nu også bygger megaskibe direkte til de asiatiske markeder.

Kilde: Søfart/Cruise Industry News
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.898