Politisk opmærksomhed om grøn færgefart
Hjørrings borgmester Arne Boelt ledsagede den socialdemokratiske partiformand, Mette Frederiksen, da hun onsdag besøgte Hirtshals Havn for blandt andet at se på grøn færgefart. Her så hun blandt andet et anlæg til optanking af LNG-brændstof til færgen til Norge. Et anlæg, som betyder, at cruisefærgerne 'Bergensfjord' og 'Stavangerfjord' kan betjene ruten til Norge med markant lavere NOx- og SOx-emissioner.
”Det er jo rigtig godt nyt, at den danske færgefart er på vej i en grøn retning. Færgerne er en integreret del af vores trafiksystem, så uanset om det er brug af LNG som her i Hirtshals eller øget brug af el andre steder i landet, så er det vigtige skridt i retning af en grønnere transport. Det synes jeg er vigtigt,” sagde Mette Frederiksen i forbindelse med besøget.
Hun henviste dermed også til, at eksempelvis HH Ferries, som betjener ruten mellem Helsingør og Helsingborg, netop har meldt ud, at to af deres færger vil blive omstillet til ren eldrift. Både LNG-anlægget i Hirtshals, elfærgerne på Øresund og flere andre tiltag mod grøn færgedrift finder sted, fordi EU investerer i grøn transport.
Det støtter Mette Frederiksen: ”Jeg synes, at det er helt rigtigt, at EU fremmer den grænseoverskridende udfordring, som vi har i transporten, når det gælder miljø og klima. EU skal spille en rolle i vores grønne omstilling af transporten – og det her er da et håndgribeligt eksempel på, at indsatsen gør en forskel,” siger hun.
I Danmarks Rederiforening glæder man sig over den politiske opmærksomhed om den grønnere færgefart.
”Vores rederier investerer stort for at trække færgefarten i en grønnere retning. Derfor glæder det os også, at EU bidrager til at fremme den type investeringer, som i høj grad peger fremad. Teknologierne kan endnu ikke bære på rene markedsvilkår, men det er åbnelyst, at de trækker i den politisk ønskede retning. Derfor er EU's bidrag relevant,” fortæller Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.
Kilde: Danmarks Rederiforening/LSH