Farvel til gigantskibenes værft
Søfart kipper med flaget for Lindø-værftet med et tværsnit af dets små og især store produkter
Med et vue over Lindøs produkter fra byggenummer 1, tankeskibet »T.S. Petersen« leveret 1962 til nr. 234, Ro-Ro skibet »Bering Strait«, leveret 2012, tager Søfart i julenummeret afsked med det sidste nybygningsværft i Europa, der beskæftigede sig med mega-skibe i arbejdstøj.
Her konstruerede og byggede man verdens indtil nu største containerskibe på 15.550 TEU - der fortsat i dag også er verdens længste skibe med 397,7 meter. Samtidig kunne man levere Danmarks mindste færge, »Færgehans«, der med 2,7 BT aldrig kommer til at overføre noget, der blot ligner en TEU. Mange Lindø-skibe startede hos Mærsk, men er siden spredt mellem rederier over hele jorden. Andre har fået en stabil karriere, som »Maersk Retriever«, der med byggenummer 79 er laveste byggenummer still going - som tilmed bærer sit oprindelige navn og ejerforhold på 33. år.
Her konstruerede og byggede man verdens indtil nu største containerskibe på 15.550 TEU - der fortsat i dag også er verdens længste skibe med 397,7 meter. Samtidig kunne man levere Danmarks mindste færge, »Færgehans«, der med 2,7 BT aldrig kommer til at overføre noget, der blot ligner en TEU. Mange Lindø-skibe startede hos Mærsk, men er siden spredt mellem rederier over hele jorden. Andre har fået en stabil karriere, som »Maersk Retriever«, der med byggenummer 79 er laveste byggenummer still going - som tilmed bærer sit oprindelige navn og ejerforhold på 33. år.
Læs mere i Søfart fredag 23. december