Mortensens kerneværdier
Danmarks Rederiforenings nye formand tror på, at de særlige danske værdier har afgørende betydning i en mere og mere globaliseret og konkurrencebetonet branche.
Hvis der er noget, den nyudnævnte formand for Danmarks Rederiforening gerne vil tale om, så er det værdier. Globaliseringen har sat sig sine spor i måden, der drives rederivirksomhed på gennem de seneste 10 - 20 år.
Både i landorganisationerne og til søs. Carsten Mortensen kan sagtens se en mening i at fremhæve danske værdier.
-Ja, det kan man bestemt. En dansker, som tager ud i verden som shippingmand, vil klare sig fornuftigt f.eks. i Mellemøsten. Hvis du sender ham videre til Kina eller Japan eller USA, vil han klare sig relativt godt. Sender man en amerikaner rundt på samme flyvetur, er det ikke nødvendigvis sikkert, at han vil klare sig lige så godt, funderer den nye formand. Han giver selv svaret.
-Vi har en lang tradition. Vi har haft nogle fantastisk stærke værdibærere i dansk rederihverv. Fem af de store rederier i Danmark er over 100 år gamle. DFDS, Mærsk, NORDEN, Torm, Lauritzen – det betyder nogle ekstremt stærkt forankrede værdier i dansk shipping. Det går op og det går ned, sådan er det. Shipping er en cyklisk branche, det må vi anerkende, så når fragtraterne den ene dag er 5.000 dollars og næste dag er 30.000 dollars og derefter 5.000 dollars igen, skal der være en eller anden sammenhængskraft, når tingen svinger så meget, siger han.
Læs hele interviewet i Søfart fredag