Mærsk øjner Asien-samhandel
Topchef Nils Smedegaard Andersen forudser større kinesisk import og større samhandel internt i Asien samt med Afrika.
I et interview med den kinesiske avis China Daily holder han fast i, at Kina vil blive negativ ramt af den svage økonomiske udvikling i Europa.
- Historisk set har Kina været en kæmpe eksportør, og 35 pct. af verdens containere kommer til eller fra Kina. Og nu ser vi, at de kinesiske forbrugere bliver mere og mere interesseret i udenlandske varer, hvilket vil øge Kinas import, forklarer Nils Smedegaard Andersen til China Daily.
I Maersk Lines regnskab for tredje kvartal ses det, at transportmængderne på de intra-asiatiske og Afrika ruterne steg henholdsvis 27 pct. og 3 pct., mens fragtraterne faldt 2 pct. på Afrika-ruterne og steg 5 pct. i Asien. Det er langt bedre end eksempelvis ratefaldet på 26 pct. på ruterne mellem Asien og Europa, som Mearsk Line oplevede i tredje kvartal.
Kilde: JP