Den private sektor skal ind på de danske havne
Et lovforslag fra ministeren skal involvere den private sektor i danske havne i større grad end tidligere. Forslaget lyder spændende, siger brancheorganisation.
En opdateret havnelov skal åbne op for den private sektor. Et forslag til ny havnelov er netop fremsat af Transportminister Henrik Dam Kristensen. Det skal behandles de næste måneder, og giver mulighed for at prøve en helt ny model for offentligt – privat samarbejde.
I en nytårshilsen fra brancheorganisationen Danske Havne, en organisation for 66 primært kommunalt ejede erhvervshavne, hilser formand Uffe Steiner Jensen forslaget velkomment.
”Selv om samarbejdet mellem havne og virksomheder årligt beskæftiger 70.000 mennesker, er kun få havne så store, at alle nødvendige serviceydelser kan tilbydes. Mangler en havn lagerkapacitet, brændstofsalg, trosseføring eller rørledninger til at sikre virksomheder løbende forsyning med råvarer, kan samfundet ikke udnytte alle de muligheder, som havnene byder på.”
En ny havnelov kan være med til at sikre, at flest mulig havne kan tilbyde alle virksomheder fuld service til konkurrencedygtige priser, skriver formanden for brancheorganisationen.
Danske Havne mener, at forslaget til ny Havnelov kommer på et godt tidspunkt. Havnene kom sig i 2011 oven på kriseårene 2009 og 2010. De fleste større havne oplevede fremgang i aktiviteterne, både i godsomsætningen og i indtjening. Den samlede godsomsætning på de større havne var skønsmæssigt 85 mio. tons. I 2010 blev der kun blev omsat i alt 79 mio. tons. 80 procent af Danmarks udenrigshandel går gennem de danske havne.