EU-projekt skal afdække søfolks træthed
Maritime Industries Forums (MIF) Human Ressource gruppe arbejder for at sikre formidlingen af de foreløbige resultater fra EU-projektet HORIZON.
Projektet handler om søvns indflydelse på skibsofficers kognitive kompetencer, såsom at kunne træffe beslutninger.
Det foregik på et møde den 10. januar i Bruxelles, hvor EMUC var deltager.
HORIZON-Projektet er et samarbejde mellem Warsash Maritime Academy, Stockholm Universitet, Chalmers Tekniske Universitet og Bureau Veritas Marineafdeling. Projektet har anvendt bro-, maskine- og cargo-handlingssimulatorer i Sverige og England.
Projektet forløber over to et halvt år og har til formål at udvikle en træthedsmanagementværktøjskasse for den maritime industri. Værktøjskassen kan give mulighed for at identificere træthed og give vejledning til, hvordan arbejdstørnen kan organiseres på den sikrest mulige måde.
Debatten om træthed har igen blusset op grundet nogle alvorlige uheld, såsom uheldet med Exxon Valdez og Shen Neng 1. HORIZON-projektet søger derfor at bidrage med evidens af de søfarendes træthed, som kan danne grundlag for beslutninger der tages i relevante institutioner og politiske organisationer. HORIZON-projektet bygger videre på en række studier. For eksempel har UK Marine Accident Investigation Branch konkluderet i deres studie, at træthed var medårsag til en tredjedel af alle uheld over en 10-årig periode.
Et US Coast Guard studie viste, at træthed bidrog til 16 pct. af kritiske skibsuheld og 33 pct. af skader på mennesker. Cardiff Universitet har også alvorlige konklusioner i deres studie, nemlig at en af hver fjerde sømand siger de er faldet i søvn på vagt.
Projektets foreløbige resultater viser følgende:
• Overleveringen er en signifikant datakilde til at undersøge officerers awareness og performance.• Nogle officerer på vagt er mere søvnresilient end andre.• EEG data demonstrerede at adskillige officerer faldt i søvn på vagt, især hvis de var blevet forstyrret i deres friperiode inden vagten.• Nogle rutine opgaver virker mere søvnresilient end pludselig opstået situationer der kræver refleksion.• Der er forskel på niveauer of træthed mellem en navigatør og en maskinmester.• Den friperiode inden vagt og kvalitet af søvn som en officer får, har en signifikant betydning for at undgå træthed end mængden af arbejdsopgaver som en officer varetager mens han er på vagt.• 6 timers vagter er mere trættende end fire timers vagter.• Data viser at teorien om den ’circadian rhythm’ (kroppens døgnrytme) holder; officerer på vagt er mere træt om natten end om eftermiddagen.
Projektets anbefalinger til branchen er, at officerers arbejdsbyrder skal planlægges og kontinuerligt overvåges. Der er ydermere lavet et softwareprogram, som kan anvendes, når vagten aftales, og som kan forudsige træthed seks uger frem i planlægningen. Således kan man tilrettelægge vagten eller arbejdet så dette undgås. Softwaren hedder ’Martha’. Endelig skal det tilføjes, at der kommer en rapport om projektets resultater i 2012.
Mødet blev også afholdt for at videregive oplysningen om, at finansiering af møderne er ikke til stede længere, men EU's DG-MOVE er gået ind og sikre et mindre bidrag for at løse problemet. Møder vil derfor fremover kun afholdes, såfremt der er væsentlige emner og referater vil være kort, således at sekretariats omkostninger holdes nede. Herudover blev det orienteret, at Koordinationsgruppen mødes d. 17. januar for at diskutere forberedelserne til ’European Maritime Day’ som afholdes i Gøteborg d. 22. maj, 2012. EMUC vil ogsåvære repræsenteret i Gøteborg.