Transportministeren har ikke 500 millioner til Hanstholm Havn
Henrik Dam Kristensen kom ikke med en pengepose til Hanstholm Havns ydermole-planer ved sit besøg i går
Hanstholm Havns drømme om en ny ydermole er muligvis brast, skriver Nordjyske.dk. Transportminister Henrik Dam Kristensen var i går på besøg på Hanstholm Havn, hvor han deltog i en konference arrangeret af Egnsnetværk Thy-Mors, der arbejder for at sætte gang i væksten i området med en udvidelse af Hanstholm Havn som et vigtigt punkt. Derfor mener de, at en investering på 500 millioner kroner i en ny ydermole er nødvendig.
Men Henrik Dam Kristensen var klar i mælet.
” Jeg har ikke en check på 500 millioner kroner til en ny ydermole om Hanstholm Havn… Der er smalhals, og de 100 milliarder kroner, som blev afsat til infrastruktur i 2009, er brugt. Det er naivt at tro på nye 100 milliarder, uanset hvem, der sidder i regering,” sagde han.
I stedet foreslog ministeren, at man kiggede nærmere på mulighederne for at finde penge enten gennem offentlige, private partnerskaber, OPP, eller ved at bruge pensionsmidler.
Udbygningsplanerne for havnen er bygget op omkring etableringen af ydermolen, der skal ske fra 2013 til 2015.
”Vi skal have ydermolen først. Den er forudsætningen for alt det andet,” understreger Poul Arne Jensen, formand for havnens bestyrelse.
Selvom Hanstholm Havn er en kommunal selvstyrehavn, har staten forpligtelse til at vedligeholde ydermolerne.
”Vi skal bruge 2012 til at skaffe finansiering, også med statslig medvirken, enten som OPP eller som offentlig medfinansiering. Men der er en modningstid,” siger Poul Andersen som noterer, at ministeren anerkendte de statslige forpligtelser i ydermolerne.
Men Henrik Dam Kristensen var klar i mælet.
” Jeg har ikke en check på 500 millioner kroner til en ny ydermole om Hanstholm Havn… Der er smalhals, og de 100 milliarder kroner, som blev afsat til infrastruktur i 2009, er brugt. Det er naivt at tro på nye 100 milliarder, uanset hvem, der sidder i regering,” sagde han.
I stedet foreslog ministeren, at man kiggede nærmere på mulighederne for at finde penge enten gennem offentlige, private partnerskaber, OPP, eller ved at bruge pensionsmidler.
Udbygningsplanerne for havnen er bygget op omkring etableringen af ydermolen, der skal ske fra 2013 til 2015.
”Vi skal have ydermolen først. Den er forudsætningen for alt det andet,” understreger Poul Arne Jensen, formand for havnens bestyrelse.
Selvom Hanstholm Havn er en kommunal selvstyrehavn, har staten forpligtelse til at vedligeholde ydermolerne.
”Vi skal bruge 2012 til at skaffe finansiering, også med statslig medvirken, enten som OPP eller som offentlig medfinansiering. Men der er en modningstid,” siger Poul Andersen som noterer, at ministeren anerkendte de statslige forpligtelser i ydermolerne.