Scandlines på nippet til halvering
Tyske fagforeninger siger, at et frasalg af Scandlines’ fragtorienterede ruter på Østersøen er nærtforestående.
Ifølge tyske fagforeninger er Scandlines’ ejere, de to kapitalfonde 3i og Allianz, på nippet til at frasælge Scandlines’ fragtorienterede ro/ro- og ro/pax-del i Østersøen. Dermed står Scandlines over for en halvering, der alene efterlader de to ruter mellem Danmark og Tyskland, HH-ruten over Øresund samt ruten mellem Trelleborg og Rostock. Sassnitz-ruten indstilles formenligt helt.
Den mere fragtorienterede del af rederiet, som altså skulle stå over for et snarligt frasalg, inkluderer et stort rute-netværk fra Tyskland og Sverige til bl.a. Letland, Litauen og Finland.
Mulige købere af Scandlines’ Østersø-netværk skal formenligt findes blandt de store operatører, der i forvejen er etableret i Østersø-området. Det vil sige danske DFDS, Svenske Stena RoRo/Stena Line eller Finnlines, der i dag er en del af italienske Grimaldi Group.
Ruterne Helsingborg – Helsingør, Trelleborg – Rostock og Trelleborg – Sassnitz drives allerede i et samarbejde med Stena Line, der også ejer knapt halvdelen af tonnagen på disse ruter.
Ifølge de tyske fagforeninger er de indkaldt til et orienteringsmøde med ledelsen i Scandlines 30. maj – to dage efter, at rederiet har afholdt et bestyrelsesmøde. Scandlines beskæftiger omkring 2.100 medarbejdere og opererer i øjeblikket ni færger under dansk flag.
Den mere fragtorienterede del af rederiet, som altså skulle stå over for et snarligt frasalg, inkluderer et stort rute-netværk fra Tyskland og Sverige til bl.a. Letland, Litauen og Finland.
Mulige købere af Scandlines’ Østersø-netværk skal formenligt findes blandt de store operatører, der i forvejen er etableret i Østersø-området. Det vil sige danske DFDS, Svenske Stena RoRo/Stena Line eller Finnlines, der i dag er en del af italienske Grimaldi Group.
Ruterne Helsingborg – Helsingør, Trelleborg – Rostock og Trelleborg – Sassnitz drives allerede i et samarbejde med Stena Line, der også ejer knapt halvdelen af tonnagen på disse ruter.
Ifølge de tyske fagforeninger er de indkaldt til et orienteringsmøde med ledelsen i Scandlines 30. maj – to dage efter, at rederiet har afholdt et bestyrelsesmøde. Scandlines beskæftiger omkring 2.100 medarbejdere og opererer i øjeblikket ni færger under dansk flag.