Skibsmæglere: Lodspligt skal være sund fornuft
Danmarks Skibsmæglerforening opfordrer til at afvente undersøgelseskommissions anbefalinger.
Kunne uheldet med påsejlingen af jernbanebroen i Limfjorden være undgået, hvis der havde været en lods om bord?
Ikke nødvendigvis, mener direktør i Danmarks Skibsmæglerforening Allan Houtved.
Han opfordrer erhvervs- og vækstministeren til at afvente det igangværende arbejde fra Den Maritime Havarikommissions undersøgelse i stedet for at indføre lodspligt ved passage af samt ved anløb af henholdsvis Randers og Nakskov Fjord samt Avedøreværkets Havn som meddelt denne uge.
”Det må være rimeligt, at der er en fornuftig grund til at indføre lodspligt. Vi kræver en begrundelse,” siger Allan Houtved til Søfart.
Den 17. april 2012 besvarede Transportministeren transportudvalgets spørgsmål nr. 582, der vedrører evaluering af påsejlingen af Limfjordsbroen og oplyste, at der ville ske en evaluering, når resultatet af foreligger.
”Dette resultat er endnu ikke kendt, og vi kan da ikke indføre lodspligt, før vi kender resultatet,” siger Allan Houtved.
I 2009 blev der af den daværende forsvarsminister nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af repræsentanter fra erhvervet og forskellige myndigheder (inkl. Søfartsstyrelsen og Lodstilsynet). Denne gruppe skulle undersøge mulighederne for smidiggørelse af lodssystemet og der er efterfølgende afholdt adskillige møder. I foråret 2012 blev gruppens rapport fremsendt til myndighederne.
I arbejdsgruppen var der bl.a. enighed om, at indførelse af lodspligt forudsætter en grundig og objektiv gennemgang af samtlige faktorer af betydning for sejladssikkerheden.
Ligeledes var der imellem parterne enighed om, at der skal ske en konkret risikovurdering og ligge åbne og gennemsigtige kriterier til grund for kravene.
”Danmarks Skibsmæglerforening er ikke bekendt med kriterierne for den varslede indførelse af lodspligt i de nævnte områder. Vi støtter naturligvis et effektivt og konkurrencedygtigt lodssystem, hvor miljømæssige og sejladsmæssige forhold sikres. Vi støtter ikke, at der pålægges maritime transporter restriktioner og omkostninger, der er unødvendige og uden reel effekt. Dette vil blot medvirke til at gøre skibstransporter dyrere og modarbejde ønsket om mere gods ”fra vej til sø””, siger Allan Houtved.
”Danmarks Skibsmæglerforening opfordrer til, at ministeren følger anbefalingerne fra en enig arbejdsgruppe og ikke udsteder nye krav til lodsning, med mindre der forinden er gennemført en objektiv risikovurdering og at gennemsigtige kriterier er kendt.”