23948sdkhjf

Tankskibe markant tidligere til ophugning

Gennemsnitsalder for tankskibe sendt til ophugning falder drastisk, skriver BIMCO i ny analyse
Sølle 21 år er gennemsnitslevetiden for et olietankskib i dagens marked. Dermed er der skåret hele fem år af en olietankers levetid set i forhold til tidligere opgørelser for perioden 2000 til 2005.

Dårlig indtjening for alle størrelser af olietankskibe gennem de sidste tre år har været helt afgørende for, at stadig yngre skibe nu sendes til ophugning og genbrug. Den faldende tendens i den kommerceille levetid for tankskibe gælder for hele spektret.  Dermed sendes Aframax, Suezmax såvel som VLCC tankskibene markant tidligere end før til ophugning og enkelte tankskibe er allerede blevet sendt til ophugning i en alder af 14 år. 

”Den faldende ophugningsalder afspejler de barske kommercielle realiteter i tankmarkedet,” skriver chefanalytiker i BIMCO, Peter Sand, i sin netop offentliggjorte analyse af markedet.

”De svage globale økonomiske forhold med lav BNP vækstrater i især de vestlige økonomier, har sænket efterspørgselen for tanktonnage og skabt ubalance i fragtmarkedet, med deraf følgende lav indtjening og barske betingelser for handel,” skriver Peter Sand, BIMCO.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08