Verdens største messe gør klar
Anerkendelse af den asiatiske fremgang. Mere fokus på pirater, lyder opfordringen forud for SMM-messen i Hamborg.
Hamburg Messe und Congress inviterede onsdag den 23. maj til pressemøde omkring årets største kommercielle markedsplads for den maritime industri SMM-messen 2012, som finder sted i Hamborg den 4-7. september.
Der var stor anerkendelse af den asiatiske maritime fremgang af pressemødets hovedtaler, professor Dr. Martin Stopford, Managing Director for Clarkson Research Services.
Han kiggede i krystalkuglen og gav sit bud på den nuværende og kommende situation for den globale maritime industri.
Han udtrykker den asiatiske dynamik inden for skibsbygningsbranchen, og Kina har dermed overhalet Danmark med antallet af udstillere på SMM. De største udstillernationer er derfor i år Tyskland, Holland, Norge, UK, Kina efterfulgt af Danmark talt i antallet af udstillende virksomheder.
Clarkson Researchs MD Dr. Martin Stopford påpegede at krisen i shipping branchen er meget virkelig, med især de seneste seks måneder med driftsunderskud i eksempelvis VLCC-segmentet.
Ifølge Dr. Stopford er verdensøkonomien overordnet set i god stand. 2009 var det værste år siden 1960’erne, men Kina havde et fantastisk comeback i 2010, hvilket påvirker den overordnede situation. Men skibsværfternes aktiviteter falder markant efter deres største boom nogensinde. Investeringer i nybygninger faldt til USD 90 milliarder i 2011, hvor offshoresegmentet fyldte mest i værdien af nybygningsordrerne.
Fra SMMs spæde start i 1963 hvor VDSI (Association of Ship Engineers in Hamburg) afholdt “Day of the Ship Engineer” med 35 udstillere til 2012, hvor den udsolgte 25. SMM afholdes med over 2.000 udstillere fra mere end 60 lande og over 50.000 besøgende, er der sket en rivende udvikling til det der i dag er verdens mest internationale og ledende maritime messe. Fokusområderne er i SMM regi er i år igen den miljø-orienterede kongres gmec (global maritime environmental congress), skibsfinansiering og SMMs offshore dialog. Det nye på årets SMM er den dedikerede udstillerhal til Maritime Security and Defence (MS&D) i den midlertidigt opstillede hal på Messe Hamborg til lejligheden Hall B8. Den danske nationalpavillon er vokset med de over 85 danske udstillervirksomheder til også at være til stede i denne nye hall med nogle af de danske kapaciteter indenfor sikkerhedsbranchen.
På trods af recessionen er shipping stadig en attraktiv branche på grund af dens forholdsvis simple natur. Men finansieringen er stadig et af de største problemer, og ordrebøgerne er ved at være tynde. Vi kan forvente flere asiatiske investorer fremover, men de holder tilbage og afventer, da man ikke er sikker på, at timingen stadig er rigtig for at træde ind på markedet. Den kommercielle verdensflåde vokser pt 9 % mod normalt 2-4 %, hvilket naturligvis ikke letter udfordringerne i shipping markedet.
Thomas Rehder, Vice President ECSA (European Community Shipowners’ Association and managing Partner of Carsten Rehder Shiffsmakler und Reederei GmbH & Co. KG fulgte efter Dr. Stepford med en opfordring til de tilstedeværende journalister til at have mere fokus på det meget reelle og menneskelige problem i shippingbranchen – piratproblemet. Han startede med at sammenligne mediedækningen af de ca. 30 minearbejdere i Chile overf or en i sammenligning næsten ikke eksisterende mediedækning af de bogstavelig talt hundredevis af gidsler hos somaliske pirater.
Herefter påpegede vigtigheden af den fortsatte fokus på reduktion af emissioner af både SOx, NOx og CO2 i shipping. Men budskabet var mest af alt, at der bør være en samlet målsætning og fælles regelsæt globalt i branchen, da regionale bestemmelser vil skabe konkurrenceforvridning og skade de redere, der gør mest inden for emissionsreduktion og energioptimering.
Dagens konference blev afsluttet af formanden for SMM Advisory Board, Blohm + Voss Industries President og CEO Dr. Herbert Aly, som også repræsenterer Blohm + Voss Shipyards. Han koncentrerede sig om den europæiske skibsbygningsindustris svære situation i konkurrence med asiatiske værfter og understregede den fortsatte nødvendighed for værdiskabelse, innovation og udvikling. Nye produkter skal trods alt opfindes og udvikles før de kan blive kopieret, som han sagde.
Dr. Herbert Aly mener, at offshore wind energymarkedet uundgåeligt vil blive et af marinebranchens vigtigste segmenter engang i fremtiden, men tidshorisonten og udviklingen af disse meget komplekse offshore projekter bør anskues realistisk.
De tyske skibsværfter vil kun overleve hvis deres tekniske kunnen kan balancer med omkostningerne – og ikke mindst at kunne formidle den større netto-værdi kunderne de vil få for de ekstra omkostninger.
“Opening Press Conference” er den 3. september, dagen før SMM, på Hotel Atlantic.
Læs også: