23948sdkhjf

LNG også økonomisk attraktivt for containerskibe

Ny analyse viser, at LNG som skibsbrændstof også har økonomiske fordele og en kort tilbage betalingstid for containerskibe
Analyser lavet i samarbejde mellem MAN og Germanischer Lloyd viser gode muligheder for økonomisk gevinst ved brug af flydende afkølet naturgas - LNG - som alternativ til de traditionelt tunge oliebrændstoffer for containerskibe. Et mindre containerskib med en motor baseret på LNG som drivmiddel vil ifølge studiet have en betydelig omkostningsfordel sammenlignet med at installerede en såkaldt scrubber, der muliggør en fortsat brug af de tunge olieprodukter som drivmiddel i emissionsområder.
 
Kommende miljøkrav for udledning af svovl og kvælstof nødvendiggør skibsmodifikationer eller et skifte til renere olietyper for shippingselskaber med aktivitet i udvalgte emissionsområder (ECA, red.) som eksempelvis Østersøen og Nordsøen. Andre studier har påpeget at samme økonomiske gevinst vil være mulig for færgedrift på fastrutefart.
 
MAN’s og Germanischer Lloyds cost-benefit analyse sammenligner investeringsomkostninger og fremtidige operationelle omkostninger for LNG og alternative løsninger på formindsket udledning for forskellige størrelser af containerskibe. 
 
Konklusionen er klar for de mindre skibstyper med en overvægt i aktiviteter i emissionsområder. Beregningerne viser, at med mere end 65 procent af den operationelle drift i ECA områder, vil et 2.500 TEU containerskib have en økonomisk fordel af LNG som drivmiddel, hvis LNG, sammenlignet med HFO målt på energiindhold, har en tilsvarende eller lavere markedspris. Tilbagebetalingstiden for en investering i LNG kan for de mindre skibe være under to år.
 
Længere tilbagebetalingstid er forventet for større containerskibe, hvor investeringerne er større og aktiviteterne i ECA områder sandsynligvis vil være af mere sporadisk karakter.
 
LNG er et attraktivt skibsbrændstof da indholdet af svovl er markant lavere end for andre traditionelle brændstoftyper. På nuværende tidspunkt er der ikke etableret et udstrakt distributionsnet af LNG bunkerstationer og derfor er LNG som bunker alternativ stadig i sin spæde start.
 
Torsdag den 14. juni er Søfartsstyrelsen vært ved en afsluttende konference om netop udbredelsen af LNG i nordvest Europa.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11