Ekstra HH-færge til Gedser
Forsinkelsen ved P+S Werften betyder lavere frekvens i højsæsonen på Øresund.
Forsinkelserne på de to nye Gedser-Rostock færger ved P+S Werften i Stralsund får nu Scandlines til at flytte sin ekstra-færge, Mercandia VIII, fra ruten mellem Helsingør og Helsingborg til Gedser. Mercandia VIII skal supplere kapaciteten hen over højsæsonen fra de to tidligere IC-færger, Prins Joachim og Kronpris Frederik, der udgør Scandlines' nuværende trafikmaskine mellem Gedser og Rostock.
Med flytningen af Mercandia VIII væk fra Øresund i højsæsonen, får Scandlines ikke mulighed for at gennemføre sin tidligere udmeldte plan om at booste HH-farten fra 15 minutters drift til 12 minutters drift i højsæsonen som modspil til Øresundsbroen øgede markedsandele over Øresund. En opgave, som Mercandia VIII, der normalt er reservefærge på HH-overfarten, var øremærket til som rutens femte enhed.
Mercandia VIII er ejet af HH Ferries (Stena Line), der er Scandlines konferencepartner på HH-overfarten, og er en af de såkaldte ”SuperFlex-færger” leveret til Mercandia fra England gennem de sene 1980’ere. Færgen har et langt lavere fartpotentiale end Prins Joachim og Kronprins Frederik.
Med flytningen af Mercandia VIII væk fra Øresund i højsæsonen, får Scandlines ikke mulighed for at gennemføre sin tidligere udmeldte plan om at booste HH-farten fra 15 minutters drift til 12 minutters drift i højsæsonen som modspil til Øresundsbroen øgede markedsandele over Øresund. En opgave, som Mercandia VIII, der normalt er reservefærge på HH-overfarten, var øremærket til som rutens femte enhed.
Mercandia VIII er ejet af HH Ferries (Stena Line), der er Scandlines konferencepartner på HH-overfarten, og er en af de såkaldte ”SuperFlex-færger” leveret til Mercandia fra England gennem de sene 1980’ere. Færgen har et langt lavere fartpotentiale end Prins Joachim og Kronprins Frederik.
Læs også: