Forsinket X-Bow tæt på levering
Esvagt Stavanger er i dag stået ud på prøvetur forud for en snarlig og meget forsinket levering til Esvagt.
Esvagt forventer snart at tage levering af Esvagt Stavanger efter stor forsinkelse på byggeværftet i Spanien. Skibet er det andet af to forsinkede X-Bow Multirole Standby Rescue-fartøjer kontraheret på det spanske værft Factoria Naval de Marin. Dermed er Esvagt tæt på at kunne afslutte en meget lang byggeproces, der startede med kontrahering af de to skibe på baggrund af en kontrakt indgået med Statoil tilbage i 2007. Forsinkelserne i byggeprocessen tilskrives økonomiske problemer på byggeværftet, hvor færdiggørelsen af skibene i lange perioder har ligget helt underdrejet. Seriens første skib Esvagt Bergen blev leveret i marts 2011.
Nybygningen er i dag fredag afsejlet værftet for at gå på prøvetur, hvorfor Esvagt nu også har fuldgyldig besætning på skibet. Hvornår nybygningen præcist kan overtages afhænger selvsagt af prøvetursforløbet. Men når skibet er klart, går det direkte til sin Statoil-charter på Oseberg-Feltet i farvandet vest for Bergen.
I øvrigt forventer Esvagt at tage levering af endnu en nybygning hen over sommeren. Her leveres en større og mere avanceret udgave af søsterskibene Esvagt Bergen og Esvagt Stavanger. Denne gang fra det spanske værft Astilleros Zamakona S.A, som tidligere har leveret rederiets to Offshore - Standby/Rescue-skibe »Esvagt Corona« og »Esvagt Capella«. Nybygningen fra Zamakona-værftet er bygget til en 10-årig kontrakt med Eni Norge, der skal bruge skibet ved Goliat-feltet i Barentshavet.
Nybygningen er i dag fredag afsejlet værftet for at gå på prøvetur, hvorfor Esvagt nu også har fuldgyldig besætning på skibet. Hvornår nybygningen præcist kan overtages afhænger selvsagt af prøvetursforløbet. Men når skibet er klart, går det direkte til sin Statoil-charter på Oseberg-Feltet i farvandet vest for Bergen.
I øvrigt forventer Esvagt at tage levering af endnu en nybygning hen over sommeren. Her leveres en større og mere avanceret udgave af søsterskibene Esvagt Bergen og Esvagt Stavanger. Denne gang fra det spanske værft Astilleros Zamakona S.A, som tidligere har leveret rederiets to Offshore - Standby/Rescue-skibe »Esvagt Corona« og »Esvagt Capella«. Nybygningen fra Zamakona-værftet er bygget til en 10-årig kontrakt med Eni Norge, der skal bruge skibet ved Goliat-feltet i Barentshavet.
Læs også: