Nye svovl-regler kan føre til rutelukninger
Nye krav om at indholdet af svovl i skibsbrændstof på færger kan føre til at flere ruter må lukkes, fortæller Gert Jakobsen fra DFDS
Der vil fra EU-Kommissionens side blive stillet krav om, at svovlindholdet i skibsbrændstof der bliver brugt på færger i Østersøen, Nordsøen og Den Engelske Kanal skal reduceres fra 1,5 procent til 0,1 procent, hvilket vil tvinge færgerne til at skifte væk fra bunkerolien til et dyrere alternativ, skriver Berlingske Business.
Derved vil der blive lagt pres på en lang række ruter, særligt der, hvor der er direkte konkurrence med landevejen, fortæller Gert Jakobsen, der er kommunikationsdirektør i DFDS, til Berlingske Business.
Derved vil der blive lagt pres på en lang række ruter, særligt der, hvor der er direkte konkurrence med landevejen, fortæller Gert Jakobsen, der er kommunikationsdirektør i DFDS, til Berlingske Business.
Han frygter, at prisstigningen vil sende mange af selskabets kunder væk fra Østersøen og ud på tyske og polske landeveje. Samtidig vil det ifølge ham højst sandsynligt føre til rutelukninger hos DFDS, hvis reglerne bliver gennemført.
Reglerne vil blive fremsat til godkendelse i efteråret, og derefter træde i kraft 1. januar 2015.