23948sdkhjf

Dobbelt så mange skibe skal skrottes

Den nuværende krise på tørlastmarkedet kræver drastiske handlinger. Tysk shippingbank vurder, at der er brug for en fordobling af antallet af tørlastskibe sendt til skrotning
Der kan blive trangt i de store skrotdestinationer i Indien og Bangladesh. Ifølge DVB, en tysk bank med speciale i shippingmarkedsanalyser, skal langt flere skibe sendes på den sidste rejse mod opskæring og skrotning.
 
De tyske analyser viser, at selv om der i 2011 var historisk mange skibe, der blev skrottet, med 379 skibe på totalt 232 millioner dødvægtston, er det langt fra nok.
 
Sammenlignet med tidligere kriser er skrotningsniveauet relativt set i forhold til den samlede flåde slet ikke højt nok for at have en effekt på det nuværende overudbud på markedet. I 1986 efter en længerevarende global økonomisk krise, var skrotningsandel på næsten 7 procent af den samlede tørlastflåde. 
 
Den andel var i 2011 blot 3,7% og skal derfor markant længere op før den har en reel effekt på shippingmarkedet, spår den tyske bank ifølge shippingavisen Lloyds List.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08