Nyt udbud med ændrede vilkår på Bøjden-Fynshav ruten
Trafikstyrelsen har ændret en række vilkår for operatøren af Bøjden-Fynshav ruten fra maj 2014, fremgår det af det netop offentliggjorte udbudsmateriale.
Trafikstyrelsen udbød senest trafikken på Bøjden-Fynshav ruten i maj 2011, men da der dengang kun kom ét enkelt tilbud, som var et godt stykke over den økonomiske ramme, blev den igangværende koncession, der er givet til Danske Færger A/S, i stedet forlænget et år, for så senere at blive genudbudt i håb om at modtage flere bud, der holder sig inden for den fastsatte ramme. Således offentliggjorde Trafikstyrelsen i sidste uge et nyt udbud, der denne gang har en række ændringer i forhold til tidligere. Bl.a. på nogle af udbudskriterierne og på formen, så det bliver et offentligt udbud i stedet for et udbud med forhandling. Ved offentligt udbud afgiver tilbudsgiverne kun ét endeligt tilbud, og der er ingen prækvalifikation og ingen forhandling. Fristen for at komme med et bud på driften af Bøjden-Fynshav ruten er den 19. oktober 2012.
Trafikstyrelsen har ud over at ændre selve udbudsformen også ændret en række vilkår, der skal gøre det mere attraktivt at byde på færgeruten.
Bl.a. skal staten indkøbe bunker til driften af ruten. Dermed fjernes en væsentlig økonomisk risiko for de bydende. De stigninger i brændstofpriserne, der kommer i løbet af kontraktperioden vil som nu skulle lægges på billetpriserne.
Og samtidigt forlænges kontraktperioden. Med en længere kontraktperiode forventer Trafikstyrelsen, at incitamentet hos de bydende øges til at etablere sig i Danmark, i fald de ikke allerede har en eksisterende forretning, ligesom afskrivningsperioden på investeringen i færge og landbaserede anlæg med videre forlænges. Kontraktperioden løber fra 2014 – 2020 eller 2024.
Også konkurrenceformen er ændret. Nu er udbuddet en ren priskonkurrence, hvor der arbejdes med forskellige vurderingskriterier, men der er fuld åbenhed omkring evalueringen og alle kriterier er helt eksplicitte. Trafikstyrelsen går alene efter laveste pris og der er ikke noget forhandlingselement. Dermed er kontrakten en såkaldt nettokontrakt, hvor operatøren oppebærer billetindtægterne. Trafikstyrelsen fastsætter i forbindelse med udbuddet maksimale billetpriser. Stigninger i billetpriserne er underlagt begrænsninger.
De nye L-færgelejer, som Danske Færger har etableret i Bøjden og i Fynshav, kan frit anvendes af en ny kommende operatør. Lejerne overdrages ved den nugældende kontrakts ophør til Kystdirektoratet, som ejer de to havne. Lejerne kan muligvis ikke anvendes umiddelbart, fordi de er bygget efter en særlig færges mål, men under alle omstændigheder bør omkostningerne til tilpasning af lejerne være begrænsede.
I øvrigt indeholder udbuddet samme minimumskrav til kapacitet som sidste udbud, men det står de bydende frit for at tilbyde en bedre betjening, såfremt de vurderer, at dette vil være indtjeningsmæssigt attraktivt. Kontrakten er en nettokontrakt, hvilket betyder at det er operatøren, der får billetindtægterne. Trafikstyrelsen har fået udarbejdet analyser, der peger på at der er et potentiale for flere rejsende, især i højsæsonen, og dermed øgede billetindtægter.
Trafikstyrelsen stiller ikke krav om anvendelse at noget bestemt brændstof, eksempelvis LNG, men stiller til gengæld krav om, at de nye miljøkrav, der træder i kraft i 2015 skal overholdes. Dog er konkurrencen tilrettelagt, så den favoriserer skibe med et lavt/billigt brændstofforbrug.
Trafikstyrelsen har ud over at ændre selve udbudsformen også ændret en række vilkår, der skal gøre det mere attraktivt at byde på færgeruten.
Bl.a. skal staten indkøbe bunker til driften af ruten. Dermed fjernes en væsentlig økonomisk risiko for de bydende. De stigninger i brændstofpriserne, der kommer i løbet af kontraktperioden vil som nu skulle lægges på billetpriserne.
Og samtidigt forlænges kontraktperioden. Med en længere kontraktperiode forventer Trafikstyrelsen, at incitamentet hos de bydende øges til at etablere sig i Danmark, i fald de ikke allerede har en eksisterende forretning, ligesom afskrivningsperioden på investeringen i færge og landbaserede anlæg med videre forlænges. Kontraktperioden løber fra 2014 – 2020 eller 2024.
Også konkurrenceformen er ændret. Nu er udbuddet en ren priskonkurrence, hvor der arbejdes med forskellige vurderingskriterier, men der er fuld åbenhed omkring evalueringen og alle kriterier er helt eksplicitte. Trafikstyrelsen går alene efter laveste pris og der er ikke noget forhandlingselement. Dermed er kontrakten en såkaldt nettokontrakt, hvor operatøren oppebærer billetindtægterne. Trafikstyrelsen fastsætter i forbindelse med udbuddet maksimale billetpriser. Stigninger i billetpriserne er underlagt begrænsninger.
De nye L-færgelejer, som Danske Færger har etableret i Bøjden og i Fynshav, kan frit anvendes af en ny kommende operatør. Lejerne overdrages ved den nugældende kontrakts ophør til Kystdirektoratet, som ejer de to havne. Lejerne kan muligvis ikke anvendes umiddelbart, fordi de er bygget efter en særlig færges mål, men under alle omstændigheder bør omkostningerne til tilpasning af lejerne være begrænsede.
I øvrigt indeholder udbuddet samme minimumskrav til kapacitet som sidste udbud, men det står de bydende frit for at tilbyde en bedre betjening, såfremt de vurderer, at dette vil være indtjeningsmæssigt attraktivt. Kontrakten er en nettokontrakt, hvilket betyder at det er operatøren, der får billetindtægterne. Trafikstyrelsen har fået udarbejdet analyser, der peger på at der er et potentiale for flere rejsende, især i højsæsonen, og dermed øgede billetindtægter.
Trafikstyrelsen stiller ikke krav om anvendelse at noget bestemt brændstof, eksempelvis LNG, men stiller til gengæld krav om, at de nye miljøkrav, der træder i kraft i 2015 skal overholdes. Dog er konkurrencen tilrettelagt, så den favoriserer skibe med et lavt/billigt brændstofforbrug.