23948sdkhjf

Fjord Line først med ren LNG-drift i international færgefart

Dansk-norske Fjord Line udnytter forsinkelsen på sine to nye cruise-færger til - som de første i verden - at introducere ren single-LNG-drift på store internationale bil- og passagerfærger.
Større forsinkelser hos den polske leverandør af skrogene til Fjord Line’s to nye cruise-færger under bygning hos Bergen Group Fosen i Norge, udnyttes nu på utraditionel vis af Fjord Line. Rederiet har i ellevte time i byggeprocessen valgt at skifte fra LNG-forberedte dualfuel-motorer til dedikerede single-fuel LNG-motorer. Dermed bliver Fjord Line de første i verden til at operere store færger i international fart med rene LNG-maskinerier, når de to nybygninger leveres næste år. Samtidigt undgås to planlagte værftsophold i forbindelse med omstillinger af færgers oprindelige tiltænkte MAN Diesel dualfuel-maskinerier i henholdsvis første kvartal 2014 og 2015. Omstillinger, der var nødvendige, da MAN Diesel’s dualfuelmotorer på det planlagte leveringstidspunkt endnu ikke kan køres på ren LNG.

Fjord Line har i stedet valgt at indgå kontrakt med Rolls-Royce Marine om motorlevering fra Bergen Diesel, der i dag er de eneste, som kan levere fuldt driftsklare dedikerede LNG-motorer.
De nye leveringsterminer på de to nybygninger bliver i april og juni 2013. I første omgang får Fjord Line adgang til fuldt etablerede LNG-bunkringsfaciliteter i Risavika i Norge, hvor færgerne får fast anløb. Men inden 2015 forventes der også etableret LNG-anlæg i Hirtshals, som er det dansk-norske rederis base i Danmark.

Finsk/svenske Viking Line får ligeledes leveret en stor LNG-baseret cruise-færge nybygning i 2013. Den bliver imidlertid alene udrustet med et dualfuel-maskineri. Det norske færgerederi Fjord1 har genne flere år drevet færgeruter baseret alene på LNG, men disse er korte nationale ruter.

 Læs mere i Søfart og i Søfart Online fredag
 
Læs også:
 
 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078