23948sdkhjf

Ny to-takter målrettet containerskibe

MAN Diesel & Turbo’s nye S90ME-C9.2 kom succesfuldt gennem tests på Hyundai Heavy Industries motorfabrik.
Det er en stigende efterspørgsel hos særligt containerrederier på hovedmotorer med mindre boringer og lavere omdrejninger og deraf følgende reduceret propellerrotation. Dette er baggrunden for, at MAN Diesel & Turbo har udviklet deres nye to-takt S90ME-C9.2 hovedmotor, som netop har gennemgået et succesfuldt testforløb hos Hyundai Heavy Industries Engine & Machinery Division i Sydkorea.

Motoren er fysisk set den største to-takt-motor nogensinde produceret af MAN Diesel & Turbo.  S90ME-C9.2 leverer et moment på hele 8,5 mio. Nm ved 84 rpm og har et output 69.720 kW. Den første motor i serien er bygget hos Hyundai Heavy Industries og vil blive installeret i et containerskib fra Samsung Heavy Industries til Orient Overseas Container Line (OOCL). S90ME-C9.2 baserer sig på motorkoncernens S90ME-C8-motor, der er målrettet typisk VLCC’ere. Herfra overfører den nye motor en række driftskarakteristika som slow steaming og lav propeller hastighed til containerfarten, som efterspørger disse muligheder i kraft af stigende miljøkrav og stærkt øgede bunkerudgifter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078