Kæmpefærge ofte forsinket
BUSINESS: Mols-Liniens nye kæmpefærge slås med store forsinkelser.
Færgen har plads til 400 biler og 1.200 passagerer, og den sejler på halvdelen af afgangene. Sandra Rasmussen fra Ebeltoft er træt af forsinkelserne.
”Når det er den store færge, som jeg kalder helvedes-færgen, så sker det hele tiden,” siger hun til dr.dk/P4Østjylland.
Sandra Rasmussen har i to år pendlet flere gange om ugen mellem København og Ebeltoft, og siden maj, hvor Mols-Liniens nye 112 meter lange katamaran-færge begyndte at sejle, har hun oplevet forsinkelser og aflyste afgange.
Senest skete det torsdag før efterårsferien, hvor afgangen fra Aarhus blev aflyst, så hun måtte køre med bus over Fyn til København. Dagen efter var den gal igen.
”Da blæste det en lille smule, og det gjorde, at vi var en del forsinket fra Odden, hvor vi holdt en hel time. Da vi så kommer til Ebeltoft, havde vi problemer med at lægge til, så der går også en rum tid, inden vi er i land. Der går vel også en time eller halvanden forsinkelse igen,” fortæller hun.
Forsinkelserne er så talrige, at busselskabet Abildskou, der driver rute 888, fra midten af november har lagt 10 minutter ekstra ind i køreplanen.
Hos Mols-Linien erkender marketingchef Mikkel Hybel, at der er problemer.
”Der har været nogle forsinkelser, og der har været flere, end vi ønsker,” siger han.
Han forklarer, at det er indkøringsproblemer, som vil forsvinde efterhånden, som personalet lærer færgen at kende.
”Vi er i gang med at montere en rampe på Odden, således at man kan køre ombord på skibet i to etager ad gangen, og dermed nedsætter man havnetiden. Det skaber en hurtigere lasteprocedure og en hurtigere rejsetid,” siger Mikkel Hybel.