Frygt for unfair konkurrence på Den Engelske Kanal
Britisk erhvervsmyndighed klager til de engelske konkurrencemyndigheder, fordi de frygter, at Eurotunnel får en alt for dominerende markedsandel i trafikken mellem UK og kontinentet.
I august i år overtog selskabet Groupe Eurotunnel S.A. tre tidligere Seafrance-færger, som nu chartres ud til det nyetablerede rederi My Ferry Link, der indtil videre har genindsat to af de tre færger på den tidligere Seafrance-rute mellem Dover og Calais.
Og med Eurotunnel’s i forvejen 40 pct. markedsandel af gods- og passagertrafikken mellem England og Kontinentet, vil Office of Fair Trading i England nu have handlen set igennem af de britiske konkurrencemyndigheder. Frygten er store prisstigninger i markedet, hvor danske DFDS er involveret.
Ruten mellem Dover og Calais besejles i forvejen af P&O Ferries samt af DFDS i et samarbejde med franske LD Lines.
Det nyetablerede selskab My Ferry Link er et rent driftsselskab, som er skabt kooperativt af tidligere ansatte hos Seafrance.
Da det i juni i år stod klart, at Eurotunnel overtog ejerskabet af Seafrance’s tre færger, udtrykte DFDS ligeledes bekymring over for EU’s konkurrencemyndigheder i forhold til potentiel offentlig finansiel indblanding i markedet mellem Dover og Calais, da Groupe Eurotunnel S.A. ejes med store andele af den engelske og franske stat.
Ifølge Office of Fair Trading var Seafrance før likvitationen en stor konkurrent til Eurotunnel. Og selv om der stadigt er konkurrenter tilbage efter Seafrance, tyder Office of Fair Trading’s undersøgelser på, at det alene er P&O Ferries, der er klart den største operatør mellem Dover og Calais, som nu reelt er en konkurrent til den faste tunnelforbindelse.
Og derfor skal sagen bringes videre til de britiske konkurrencemyndigheder.
”Det at have en god og kost-effektiv forbindelse mellem UK og kontinentet for passagerer og erhvervskunder er meget vigtigt. Vi er bekymrede over, at Eurotunnels overtagelse af aktiverne fra Seafrance vil styrke deres position i markedet så meget, at priserne for transport over Kanalen vil stige. Derfor anser vi det for nødvendigt, at få konkurrencemyndighedernes vurdering, så vi kan sikre kundernes og erhvervslivets interesser,” udtaler Amelia Fletcher fra Office of Fair Trading.
De engelske konkurrencemyndigheder (British Competition Commission) ventes at komme med en afgørelse 14. april 2013.