Stort prisfald på Mols-Liniens SeaJet-færger
Den forventede second hand-værdi af Mols-Liniens to danskbyggede hurtigfærger, der ligger oplagt i Ebeltoft Færgehavn, er mere end halveret i år.
Udbudsprisen på Mols-Liniens to oplagte SeaJet-katamaraner er hen over året faldet med mere end 65 pct., fremgår det af broker sites på internettet. De to danskbyggede SWATH-katamaraner fra 1996 var i starten af året udbudt til 7,5 mio. EUR stykket. Den udbudspris er siden sænket til 2,5 mio. EUR stykket ved et en bloc-køb.
Vurderingen af second hand-markedets interesse for de to hurtigfærger blev også tydeligt afspejlet i Mols-Liniens seneste årsregnskab, hvor de tilsammen blev nedskrevet i værdi med i alt 65 mio. kr.
Begge SeaJet-katamaraner, Mie Mols og Mai Mols, blev taget ud af drift som en del af turn around'et af det kriseramte rederi tidligere i år. Ved samme lejlighed blev kæmpe-katamaranen KatExpress 1 introduceret, som en langt mere rentabel erstatning for de to små 450 passagers – og 120 bilers store katamaraner.
Selv om Mie Mols og Mai Mols ud fra et passagerprodukt mæssigt synspunkt regnes for komfortable og attraktive færger, er de økonomisk set problematiske at drive i dagens marked. Dette skyldes en kombination af meget høje bunkerpriser og et dårligt forhold mellem færgernes kapacitet og bunkerforbrug. Sidstnævnte forårsaget af gasturbiner, men begge faktorer, som gør dem svært omsættelige på second hand-markedet.
Hvad der ligeledes tæller ned i deres værdisætning, er færgernes krav til højt specialiserede havneanlæg, hvis de skal kunne foretage det rekord hurtige havne turn around, som de vandt stor anseelse for ved introduktionen i 1996. Noget, som ellers delvist ville kunne kompensere for forholdet mellem kapacitet og forbrug ved at give mulighed for en lavere servicefart.
Mie Mols og Mai Mols er dansk designede og blev bygget hos Danyard-Aalborg. Begge færger ligger nu oplagte i Ebeltoft Færgehavn.
Vurderingen af second hand-markedets interesse for de to hurtigfærger blev også tydeligt afspejlet i Mols-Liniens seneste årsregnskab, hvor de tilsammen blev nedskrevet i værdi med i alt 65 mio. kr.
Begge SeaJet-katamaraner, Mie Mols og Mai Mols, blev taget ud af drift som en del af turn around'et af det kriseramte rederi tidligere i år. Ved samme lejlighed blev kæmpe-katamaranen KatExpress 1 introduceret, som en langt mere rentabel erstatning for de to små 450 passagers – og 120 bilers store katamaraner.
Selv om Mie Mols og Mai Mols ud fra et passagerprodukt mæssigt synspunkt regnes for komfortable og attraktive færger, er de økonomisk set problematiske at drive i dagens marked. Dette skyldes en kombination af meget høje bunkerpriser og et dårligt forhold mellem færgernes kapacitet og bunkerforbrug. Sidstnævnte forårsaget af gasturbiner, men begge faktorer, som gør dem svært omsættelige på second hand-markedet.
Hvad der ligeledes tæller ned i deres værdisætning, er færgernes krav til højt specialiserede havneanlæg, hvis de skal kunne foretage det rekord hurtige havne turn around, som de vandt stor anseelse for ved introduktionen i 1996. Noget, som ellers delvist ville kunne kompensere for forholdet mellem kapacitet og forbrug ved at give mulighed for en lavere servicefart.
Mie Mols og Mai Mols er dansk designede og blev bygget hos Danyard-Aalborg. Begge færger ligger nu oplagte i Ebeltoft Færgehavn.