2012: Rekordår på godt og ondt
2012 bliver et rekordår med den laveste kontrahering af nybygninger på denne side af år 2000, med den største tonnage leveret nogensinde og med stærkt skrumpende ordrebøger.
Tankskibe
For tankskibenes vedkommende er der rimeligt styr på mængden af nybygningsordrer med en ordrebeholdning på 13 pct. af flåden af råolietankskibe og 10 pct. for produkttankskibene. Dog ligger suezmax og VLCC højere med hhv. 18 og 15 pct., og en fornyet interesse for MR produkttankskibe har øget beholdningen til 13 pct. af flåden. Tilgangen af ny tonnage i år vil ligge højt på omkring 32 mio. t.dv., mens udfasningen af ældre skibe nok når 11-12 mio. t.dv. Det resulterer i en vækst i flåden på omkring 6 pct. for råolie - og kun godt 2 pct. for produkttankskibsflåden.
Containerskibe
I dette segment svarer ordrebogen i TEU til 22 pct. af flåden, hvor den for få år siden lå omkring 50 pct. Der er meget stor forskel på størrelsesklasserne, idet post-panamax-skibene kan fremvise en ordrebeholdning på 40 pct. af flåden. For de mindre segmenter udgør nybygningsordrerne kun 5-6 pct. eller mindre af flåden. Leverancer af 1,3 mio. TEU og udfasning af rundt 0,25 mio. medfører en flådevækst på nær 7 pct., hvilket er lavere end eller måske tæt på den forventede vækst i tonnagebehovet.
Læs hele artiklen i Søfart fredag