23948sdkhjf

Radarsystem skal sikre skibstrafik under Femern Bælt byggeri

Et døgnbemandet radarsystem skal overvåge og vejlede skibstrafikken under byggeriet af Femern Bælt tunnelen. Sejlladssikkerheden vil dermed være ligeså høj som i dag.
Sejladssikkerheden for de mange skibe i området omkring Femern Bælt bliver ikke lempet under byggeriet af den nye forbindelse.
 
Det sikrer et døgnbemandet radarsystem, der skal overvåge og vejlede skibstrafikken under byggeriet. Det oplyser Femern A/S i en pressemeddelelse.
 
Danske og tyske søfartsmyndigheder planlægger at etablere et fælles VTS-system -
Vessel Traffic Service - sammen med et allerede eksisterende system i Travemünde, der bl.a. overvåger ind- og udsejling til og fra Kiel-kanalen. Myndighedernes aktuelle planer baserer sig på en risikoanalyse foretaget af Femern A/S.
 
”Som ansvarlig bygherre for verdens længste sænketunnel føler vi hos Femern A/S en stor forpligtelse overfor de mange skibe, der sejler i Femern Bælt til daglig. Sikkerheden skal være høj, både for skibene og for vores medarbejdere,” siger adm. direktør for Femern A/S, Claus F. Baunkjær.
 
VTS er et radarbaseret og døgnbemandet overvågningssystem, der ved løbende radiokontakt kan guide hvert enkelt skib til at komme sikkert gennem farvandet.
 
 Et Femern VTS-system placeret hos VTS Travemünde skal fungere på samme måde, som det gjorde under byggeriet af de faste forbindelser over Storebælt og Øresund. Her blev der med succes etableret VTS-systemer, som medvirkede til at opretholde en høj sejladssikkerhed under hele byggeriet.
 
”I hele byggeperioden på Femern Bælt kommer vi i perioder til at fylde relativt meget i farvandet, og så skal søfolkene på skibene være 100 procent sikre på, at sejladssikkerheden er mindst lige så høj som den altid har været,” siger Claus F. Baunkjær.
 
Femern A/S har som forberedelse til anlægsarbejdet foretaget en række undersøgelser af den eksisterende skibstrafik i området.

En optælling i 2006-2007 af det tæt befærdede farvand viste, at ca. 47.000 skibe hvert år passerer Femern Bælt. Hertil kommer ca. 38.000 færger, som hvert år sejler mellem Puttgarden og Rødbyhavn.

I de knap syv år, det tager at bygge Femern Bælt tunnelen, vil der være stor aktivitet på havet især ved uddybning af havbunden og ved transport og nedsænkning af tunnelelementer.
 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172