Største danskbyggede færge i 13 år
Uraniborg er ikke alene den største nybygning fra Hvide Sande til dato, den er også det største færgenybygning i Danmark siden 1999.
Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri leverede sidste uge færgen Uraniborg til det svenske rederi Ven-Trafiken, der skal anvende nybygningen på en rute mellem Landskrona og Øresundsøen Hven.
Uraniborg er ikke alene den største nybygning fra Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri til dato, men er også den største danskbyggede færge siden 1999, hvor EOS-værftet i Esbjerg leverede færgen Marstal, den sidste af to nye Ærø-færger.
Uraniborg er helt igennem dansk designet. Det er således OSK ShipTech i Aarhus, som på vegne af Ven-Trafiken, har stået for EU-udbuddet, værft-tenderen, færgens generalarrangement og byggetilsyn. Samtidigt er det Knud E. Hansen i Helsingør, der har lavet basic design og udført design og beregninger for Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri.
Uraniborg måler overalt 49,95 m, er 12 m bred og har kapacitet til 394 passagerer. Færgen er på 1.151 bt. og har en dødvægt på 160 t.
Søfart bringer et skibsportræt af Uraniborg i næste uges Søfart.
Uraniborg er ikke alene den største nybygning fra Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri til dato, men er også den største danskbyggede færge siden 1999, hvor EOS-værftet i Esbjerg leverede færgen Marstal, den sidste af to nye Ærø-færger.
Uraniborg er helt igennem dansk designet. Det er således OSK ShipTech i Aarhus, som på vegne af Ven-Trafiken, har stået for EU-udbuddet, værft-tenderen, færgens generalarrangement og byggetilsyn. Samtidigt er det Knud E. Hansen i Helsingør, der har lavet basic design og udført design og beregninger for Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri.
Uraniborg måler overalt 49,95 m, er 12 m bred og har kapacitet til 394 passagerer. Færgen er på 1.151 bt. og har en dødvægt på 160 t.
Søfart bringer et skibsportræt af Uraniborg i næste uges Søfart.