23948sdkhjf

Mærsk ser på de oplagte muligheder

TO VLCC'ere følger i kølvandet på 14 containerskibe i oplægning.
Maersk Tankers har midt i en ellers positiv fragtperiode for VLCC-segmentet valgt at lægge skibene Maersk Nucleus og Maersk Nautilus op - med placering i Brunei Bay ud for Malaysia. 

Begge de nævnte skibe skal lægges "kolde" i bøjerne og ventes helt ude af rotation i et års tid.
 
De to enheder fra henholdvis 2007 og 2006 bliver dermed formentlig de yngste VLCC'ere overhovedet i oplægning, idet man skal helt tilbage til 1993 og et styk Titan Tulshyan for at opdrive et af de andre skibe, der pt. har smidt ankret.
 
Men skridtet tages ifølge Maersk Tankers-CEO Hanne Sørensen, fordi VLCC-markedet "ikke er særligt godt i øjeblikket". En udtalelse, der skal ses i sammenhæng med, at der just nu i spot er noteret rater på over 40.000 USD om dagen.
 
 
Maersk Tankers har endvidere bebudet, at man vil tage skridt til at retrofitte sine enheder med henblik på at gøre dem mere energieffektive. Segmentet vil være det første Maersk Tankers retter effektivitetsforbedringer imod, men det ventes, at de andre segmenter følger efter.
 
I containerfarten har A. P. Møller - Mærsk også taget teten med hensyn til oplægninger, mens konkurrenterne synes mere tilbageholdende med at  trække tonnage ud. Formentlig i håb om, at der kan scores lidt ekstra i "juleopløbet".
 
Indtil videre har Maersk Line trukket 14 skibe ud - og er dermed klart det "førende" rederi på den front. Hvilket man da også beklager hos Maersk Line, samtidigt med, at man pointerer, at det er en logisk og nødvendig beslutning i ly af overkapaciteten i markedet. Blandt de 14 oplagte skibe er hele flåden på 10 skibe, der betjente AE9-servicen mellem Fjernøsten og Europa. 
 
 
 
 
 
 
 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094