23948sdkhjf

Ny hurtigfærge til Bornholm billigere i drift end forgænger

Danske Færgers nye hurtigfærge bruger langt mindre brændstof end forgængeren, påviser passagerforening.
Danske Færger opnår store driftsbesparelser med deres nye hurtigfærge Leonora Christina i forhold til den gamle hurtigfærge Villum Clausen. Gasturbiner og høj hastighed har nemlig sin pris, viser udregninger foretaget af Bornholms Passagerforening.

Således anvender Danske Færgers kataman-hurtigfærge Villum Clausen 2,7 gange mere brændstof end ”storesøsteren” Leonora Christina, der har en langt større kapacitet, en lavere servicefart og anvender et konventionelt dieselmaskineri.

Det oplyser Bornholms Passagerforening, som har baseret deres udregninger på færgernes tekniske data og deres individuelle bil- og passagerkapacitet. Derved er forbrugsdifferencen altså per flyttet ton, skriver internetmediet Bornholm.nu.

Villum Clausen har to General Electric LM2500 gastubiner, som er nært beslægtede med de jetmotorer, som flyindustrien anvender. Fordelen ved den slags maskineri er, at de er mere kompakte og lettere og derved har et bedre forhold mellem vægt og output. Samtidigt er turbinemotorer med deres baggrund i flyindustrien ekstremt driftspålidelige. Villum Clausen har en light ship topfart på op imod 48 knob og en servicefart på op til 45 knob. Outputtet er på 36.000 kW – fartøjets dødvægtskapacitet er på 485 ton.

Leonora Christinas fire hurtiggående konventionelle dieselmotorer udvikler kun 400 kW. mere end ”lillesøsterens” to turbiner. Til gengæld har Leonora Christina så mere end den dobbelte dødvægtskapacitet samt større passager- og bilkapacitet.

På bundlinjen betyder det selvsagt en langt bedre driftsøkonomi, hvilket da også var baggrunden for, at rederiet (dengang Nordic Ferry Service) var fast besluttet på, at Leonora Christina ikke skulle have gasturbiner, da den nye færge blev projekteret gennem 2010/11.

Det mindre potente forhold mellem størrelse og effekt betyder, at Leonora Christinas servicefart ”kun” er på 37 knob, når den dagligt opretholder den samfundsbegrundede rute mellem Rønne og Ystad. Siden introduktionen af Leonora Christina i sommeren 2011, har den tørstige lillesøster alene tjent som back up-færge og ekstra færge ved spidsbelastninger for at opfylde koncessionskravene i Danske Færgers kontrakt med staten.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078