Femern-forbindelse rykket endnu en tand nærmere
Italienske RINA Group vinder survey-opgave
Klasseselskabet RINA Group er blevet tilddelt opgaven med at supervisere og overvåge opgaven med at anlægge jernbanespor etc., når Femern-forbindelsen skal bygges. Tillige skal RINA overvåge sikkerhedsforanstaltningerne ved byggeprojektet.
Med kontrakten er Femern-forbindelsen rykket endnu en tand nærmere sin realisering, oplyser RINA Group, der venter, at byggeriet vil gå i gang i 2015 og stå færdigt i 2021.
Femern-forbindelsen bliver verdens længste undersøiske tunnelprojekt med en længde på 18 kilometer, hvilket er fem gange længere end tunnellen under Øresund og tre gange længere end den nuværende førerhund i feltet - Trans-Bay Tube Bart under San Francisco-bugten.
Projektet har en samlet byggepris på (foreløbigt) 5,5 mia. EUR og skal delvis finansieres via EU TEN-T-midler, og primært af danske og tyske investorer