Hyundai Pioneer ankommet til Frederikshavn
Orskov og Nicon Industries klar til stor ombygning af DBB Jack Up Services’ seneste second hand-køb.
DBB Jack Up Services’ seneste second hand-køb, den sydkoreansk-byggede jack up-pram Hyundai Pioneer ankom forleden til Orskov i Frederikshavn fra Sydkorea.
DBB Jack Up Services, som er en del af Aarhus-rederiet Dansk Bjergning og Bugsering, købte prammen tilbage i august måned sidste år. Prammen skal ombygges hos Orskov til brug i offshore vindindustrien. Værftet stod også for opgraderingen af DBB Jack Up Services’ jackup-kranskib Wind tilbage i 2010.
Som med Wind får Hyundai Pioneer en helt ny aptering, der får 38 enkeltkamre samt en ny bro. Jackup-systemet bliver opgraderet - og der monteres fire 744 kW azimuth-thrustere, som gør den til en selvpositionerende DP 1-pram. Endelig monteres en ny Liebherr BOS 7500-kran med 300 tons løftekapacitet.
Hyundai Pioneer blev købt kort efter, at DBB Jack Up Services i august i år kontraherede et inhouse-designet Wind Turbine Service Jack Up-fartøj hos Nordic Yards i Wismar. En ordre, som også indbefattede optioner på yderligere to enheder af samme design.
Hyundai Pioneer er bygget hos Hyundai HI i 2010, og har frem til den danske overtagelse været beskæftiget i forbindelse med et broprojekt i Sydkorea. Hoveddimensionerne er 50 gange 28 m, og bruttotonnagen er på 3.124.
Ud over Orskov er bl.a. også Nicon Industries involveret i det store projekt, som alene på værftet ventes at beskæftige omkring 120 mand frem til sommerferien. Hyundai Pioneer omdøbes senere til Wind Pioneer.
DBB Jack Up Services, som er en del af Aarhus-rederiet Dansk Bjergning og Bugsering, købte prammen tilbage i august måned sidste år. Prammen skal ombygges hos Orskov til brug i offshore vindindustrien. Værftet stod også for opgraderingen af DBB Jack Up Services’ jackup-kranskib Wind tilbage i 2010.
Som med Wind får Hyundai Pioneer en helt ny aptering, der får 38 enkeltkamre samt en ny bro. Jackup-systemet bliver opgraderet - og der monteres fire 744 kW azimuth-thrustere, som gør den til en selvpositionerende DP 1-pram. Endelig monteres en ny Liebherr BOS 7500-kran med 300 tons løftekapacitet.
Hyundai Pioneer blev købt kort efter, at DBB Jack Up Services i august i år kontraherede et inhouse-designet Wind Turbine Service Jack Up-fartøj hos Nordic Yards i Wismar. En ordre, som også indbefattede optioner på yderligere to enheder af samme design.
Hyundai Pioneer er bygget hos Hyundai HI i 2010, og har frem til den danske overtagelse været beskæftiget i forbindelse med et broprojekt i Sydkorea. Hoveddimensionerne er 50 gange 28 m, og bruttotonnagen er på 3.124.
Ud over Orskov er bl.a. også Nicon Industries involveret i det store projekt, som alene på værftet ventes at beskæftige omkring 120 mand frem til sommerferien. Hyundai Pioneer omdøbes senere til Wind Pioneer.
Læs også: