Update på Emma Mærsk
Mindst fem ugers uvished venter forude
Mens Emma Mærsk nu er under slæb til Sicilien bag hollandske-baserede Fairmount Maritimes Fairmount Alpine har Maersk Lines Ship Management ladet forstå, at der venter mindst tre til tre en halv måneds arbejde med reparation af skibet forude. Når skibet arriverer til Fincaintierei-værftet på Sicilien skal det først igennem en en måned lang tømning af maskinrummet, før egentlige undersøgelser af skadernes omfang - og derefter reparation kan komme i gang.
Maersk Line og Maersk Maritime Technology har således i første ombæring besluttet, at skibet skal tømmes for vand meget langsomt, og at det skal ske langs kaj. Ikke i en dok i første omgang. Dererfter skal der ske en evaluering af skaderne. Den langsomme tømning vurderes mest hensigstmæssig i forhold til sideløbende tørring af maskinrummet, så mest muligt udstyr måske kan reddes.
Herunder skal der naturligvis foretages en intensiv undersøgelse af agterthrusterområdet, hvor man mener, at vandindtrængningen i skibet skete. Her vil både skibets klasseselskab, amerikanske ABS, og producenten Rolls Royce Marine (KaMeWa) deltage og komme med anbefalinger. Muligvis også i relation til de øvrige enheder i E-serien.
Ifølge en talsmand fra Maersk Line Ship Management er der ingen tvivl om, at Emma Mærsk vil vende tilbage i fuld vigør. Der er dog, af gode grunde, på nuværende tidspunkt intet overblik over hvilke dele af maskinrummet og maskineriet, der er ubrugeligt. Men alt udstyr kan udskiftes, meddeles det. Skibet skulle i øvrigt have været 10-års dokket næste år, så en del af tabstiden i forbindelse med uheldet hentes ind den vej om.