IMO-godkendelse af dansk ballastrensning
Desmi Ocean Guards ballastrensningsanlæg er som det første af sin slags i Danmark blevet blåstemplet af IMO.
Den danske virksomhed Desmi Ocean Guard A/S har fået godkendt et anlæg til rensning af ballastvand – som den første virksomhed i landet. Når anlægget er installeret på et skib, fjerner det planter og dyr, der ellers kan rejse som blinde passagerer i ballastvandet. Det skriver Søfartsstyrelsen i en pressemeddelelse.
Det nye anlæg er et godt eksempel på den omfattende grønne omstilling, som den internationale skibsfart står over for i de kommende år, og som medfører et stort vækstpotentiale for miljø- og energieffektive maritime løsninger. Renseanlægget er således et eksempel på en af de grønne løsninger, som regeringen har sat fokus på i Vækstplanen for Det Blå Danmark.
Anlægget er det første nogensinde, der har gennemført IMO’s test i tre marine miljøer – både saltvand som i Atlanterhavet, brakvand som i Østersøen, og ferskvand som er aktuelt for skibe, der besejler de store amerikanske søer. Anlægget renser vandet ved hjælp af filtre, ultraviolet lys og luftarten ozon.
Problemet med ballastvand er, at det indeholder organismer, der spreder sig med skibene. Uldhåndskrabber fra Kina, dræbergobler fra Amerika og Sargassotang fra Japan er alle kommet til danske farvande med ballastvand. De to sidstnævnte arter har efter deres ankomst bredt sig med stor hast på bekostning af bl.a. fisk, muslinger og havplanter, der hører hjemme i Danmark.
En af forklaringerne på de nytilkomne planter og dyrs succes er, at de ofte ikke har nogle naturlige fjender, der hvor de lukkes ud.
Danmark tiltrådte i 2012 den internationale ballastvandkonvention som land nummer 36. Når konventionens regler træder i kraft, vil alle handelsskibe skulle rense deres ballastvand, inden det tømmes ud i havet. Det forventes at ske i 2014.
Renseanlægget er udviklet med støtte fra Partnerskab om Ballastvand, Miljøministeriets program for grøn teknologi og den Danske Maritime Fond. Partnerskab om Ballastvand har repræsentanter fra Naturstyrelsen, Søfartsstyrelsen og Danmarks Rederiforening.
Kilde: Søfartsstyrelsen
Det nye anlæg er et godt eksempel på den omfattende grønne omstilling, som den internationale skibsfart står over for i de kommende år, og som medfører et stort vækstpotentiale for miljø- og energieffektive maritime løsninger. Renseanlægget er således et eksempel på en af de grønne løsninger, som regeringen har sat fokus på i Vækstplanen for Det Blå Danmark.
Anlægget er det første nogensinde, der har gennemført IMO’s test i tre marine miljøer – både saltvand som i Atlanterhavet, brakvand som i Østersøen, og ferskvand som er aktuelt for skibe, der besejler de store amerikanske søer. Anlægget renser vandet ved hjælp af filtre, ultraviolet lys og luftarten ozon.
Problemet med ballastvand er, at det indeholder organismer, der spreder sig med skibene. Uldhåndskrabber fra Kina, dræbergobler fra Amerika og Sargassotang fra Japan er alle kommet til danske farvande med ballastvand. De to sidstnævnte arter har efter deres ankomst bredt sig med stor hast på bekostning af bl.a. fisk, muslinger og havplanter, der hører hjemme i Danmark.
En af forklaringerne på de nytilkomne planter og dyrs succes er, at de ofte ikke har nogle naturlige fjender, der hvor de lukkes ud.
Danmark tiltrådte i 2012 den internationale ballastvandkonvention som land nummer 36. Når konventionens regler træder i kraft, vil alle handelsskibe skulle rense deres ballastvand, inden det tømmes ud i havet. Det forventes at ske i 2014.
Renseanlægget er udviklet med støtte fra Partnerskab om Ballastvand, Miljøministeriets program for grøn teknologi og den Danske Maritime Fond. Partnerskab om Ballastvand har repræsentanter fra Naturstyrelsen, Søfartsstyrelsen og Danmarks Rederiforening.
Kilde: Søfartsstyrelsen
Læs også: