Første danske Bangladesh-færge klasset
Klassifikationsselskabet Bureau Veritas har klasset Hundested – Rødvig Færgefarts nye færge.
Bureau Veritas har klasset, hvad der er den første danske færge, der nogensinde er blevet bygget i Bangladesh, oplyser Klassifikationsselskabet. Nemlig Hundested – Rødvig Færgefarts nye færge Isefjord, der netop er blevet færdiggjort hos Western Marine Shipyard Ltd. i Chittagong, og skal transporteres hjem til Isefjordens munding som projektlast.
Bureau Veritas meddeler, at færgen har fået notationen HULL, MACH, AUT-UMS, ICE. Den dobbelt-endende Isefjord er bygget til at kunne opereres af en to mands besætning. Færgen har et redundant dobbelt fremdrivningssystem med en azimuth thruster i hver ende.
Af andre features kan nævnes muligheden for monitering og styring af HVAC-systemet (heating, ventilation, and air conditioning) fra land.
Skroget er optimeret for bedst mulig hydrodynamik og har anti-fouling til at modvirke korrosion og begroning.
Kontraheringen af en specialiseret dansk færge på et værft i et tredjeverdensland er højst usædvanlig, hvilket da også har fået Hundested – Rødvig Færgefart til at tilkøbe byggetilsyn udefra hos Erria, der har ført tilsyn med bygning af adskillige nybygninger uden for de gængse skibsbyggerlande.
Bureau Veritas meddeler, at færgen har fået notationen HULL, MACH, AUT-UMS, ICE. Den dobbelt-endende Isefjord er bygget til at kunne opereres af en to mands besætning. Færgen har et redundant dobbelt fremdrivningssystem med en azimuth thruster i hver ende.
Af andre features kan nævnes muligheden for monitering og styring af HVAC-systemet (heating, ventilation, and air conditioning) fra land.
Skroget er optimeret for bedst mulig hydrodynamik og har anti-fouling til at modvirke korrosion og begroning.
Kontraheringen af en specialiseret dansk færge på et værft i et tredjeverdensland er højst usædvanlig, hvilket da også har fået Hundested – Rødvig Færgefart til at tilkøbe byggetilsyn udefra hos Erria, der har ført tilsyn med bygning af adskillige nybygninger uden for de gængse skibsbyggerlande.