Transitrabat skal tiltrække verdens største tankskibe til Suez kanalen
Suez kanalen gør sig attraktive overfor fuldt lastede olietankskibe med nyt transitsystem, der skal sikre, at de 300 meter lange Very Large Crude Carrier tankskibe vælger genvejen nord om Afrika.
En stor efterspørgsel af olien fra Europa til Fjernøsten har ændret de traditionelle handelsruter og er drivkraften bag en tendens i 2012, hvor langt flere af de største tankskibe tog hele vejen syd om Afrika. En rabatordning på Suez kanalen i resten af 2013 dedikeret til verdens største olietankskibe på vej syd på blev annonceret i starten af 2013, gør kanalens genvej til Asien mere attraktiv, vurderer førende skibsmægler.
Ifølge det engelske mæglerhus Gibson har den stigende efterspørgselen på olie og olieprodukter fra Nordsøen til Asien medført, at ruten syd om Afrika har oplevet en opblomstring i 2012. i 2011 var der 11 rapporterede spot fixtures den lange vej til Asien fra Europa, mens der i 2012 var omkring 60 spot fixtures. Den udvikling vil Suez kanal myndigheden gøre noget ved i 2013.
Tidligere har de store VLCC skibe reelt være tvunget rundt om Afrika for at nå til destinationer i Asien, da Suez kanalen ikke har den fornødne kanalbredde til at håndtere et fuldt lastet VLCC skibe.
Med et nyt system, der skal gøre det muligt at omlaste noget af olie til et MR skib i Suez samt andre nye tariferingsmetoder forsøger Suez kanalen nu at gøre sig attraktive over for de kunder, der tidligere har taget den lange og brændstofkrævende vej om Kap det Gode Håb.
Venter på første VLCC'er
”Vi ser frem til at folk vil gøre brug af muligheden,” siger Jacob Guldager, direktør i Leth Suez’s danske afdeling og tilføjer, at endnu har ingen VLCC’ere gjort brug af det nye system til transit igennem Suez kanalen.
Ifølge skibsmæglerne Gibson, ser det umiddelbart ud til at den nye ordning er konkurrencedygtig med den alternative rute syd om Afrika, men Gibson har dog endnu ikke den endelig konklusion på plads, da der stadig er visse forbehold om enkelte omkostningselementer.
Med mere end 65 million ton olie transporteret i sydlig retning i 2012 steg den transporterede mængde af råolie og olieprodukter som benzin, diesel og naphtha med 70,7 procent til 65 millioner ton fra 38 million ton i 2011. Transportmængden var i 2008 og 2009 på mere end 80 millioner ton for begge år.
Stigningen i 2012 mængden er ifølge det dansk-norske agentur Leth Suez påvirket af den genoptagede olieeksport fra Libyen. ”Stigningen skyldes helt klart Libyen, og det er også det marked, man nu er ude efter med VLCC skibe,” siger Jacob Guldager.
Den egyptiske regering får en stor del af sine indtægter fra kanal transit og har over de seneste år oplevet et lavere transitniveau end tidligere, primært drevet af den globale økonomiske krise samt at flere rederier vælger alternative ruter for at undgå at operere i piratfarvandet, der blot ligger få dages sejlads fra Suez kanalen.