Fremrykning af aktiviteter i Femern Bælt projektet
Forberedelserne af den faste forbindelse over Femern Bælt er i fuld gang. Ifølge den seneste tidsplan forventes forbindelsen at åbne i slutningen af 2021.
I forbindelse med VækstplanDK foreslår regeringen at fremrykke aktiviteter i Femern Bælt-projektet på op til godt 1 mia. kr. Der foreslås fremrykket aktiviteter for op til 350 mio. kr. i 2013 og 750 mio. kr. i 2014. Fremrykningerne modsvares af tilsvarende lavere aktivitet i 2015 og 2016. Gennemførelsen af de foreslåede fremrykninger forudsætter, at aktiviteterne ikke er VVM-pligtige.
De fremrykkede aktiviteter forventes at vedrøre selve kyst til kyst-forbindelsen, hvor fremrykningerne blandt andet omfatter en række foranstaltninger i forhold til den kommende produktion af tunnelelementer ved Rødbyhavn. Herudover foreslås fremrykket aktiviteter på Femern Bælt-projektets landanlæg, dvs. aktiviteter i forhold til opgraderingen af jernbanestrækningen Ringsted-Rødby.
Forligskredsen bag den faste forbindelse og Folketingets Finansudvalg skal tilslutte sig forslaget, inden Banedanmark og Femern A/S kan arbejde videre med det.
”En fremrykning af aktiviteter vil kunne bidrage til fremrykning af økonomisk aktivitet og arbejdspladser, herunder på Lolland-Falster. Endvidere vil en fremrykning gøre den samlede tidsplan for projektet mere robust. De aktiviteter, der fremrykkes, ville under alle omstændigheder skulle gennemføres og vil dermed ikke gøre Femern Bælt-projektet dyrere. Jeg er glad for, at vi kan medvirke til at styrke beskæftigelsen og samtidig sikre en mere robust tidsplan for projektet,” siger Transportminister Henrik Dam Kristensen, som nu vil drøfte sagen med forligspartierne og håber, at de kan blive enige om at bede Banedanmark og Femern A/S om at arbejde videre med fremrykningen.
Kilde: Transportministeriet
De fremrykkede aktiviteter forventes at vedrøre selve kyst til kyst-forbindelsen, hvor fremrykningerne blandt andet omfatter en række foranstaltninger i forhold til den kommende produktion af tunnelelementer ved Rødbyhavn. Herudover foreslås fremrykket aktiviteter på Femern Bælt-projektets landanlæg, dvs. aktiviteter i forhold til opgraderingen af jernbanestrækningen Ringsted-Rødby.
Forligskredsen bag den faste forbindelse og Folketingets Finansudvalg skal tilslutte sig forslaget, inden Banedanmark og Femern A/S kan arbejde videre med det.
”En fremrykning af aktiviteter vil kunne bidrage til fremrykning af økonomisk aktivitet og arbejdspladser, herunder på Lolland-Falster. Endvidere vil en fremrykning gøre den samlede tidsplan for projektet mere robust. De aktiviteter, der fremrykkes, ville under alle omstændigheder skulle gennemføres og vil dermed ikke gøre Femern Bælt-projektet dyrere. Jeg er glad for, at vi kan medvirke til at styrke beskæftigelsen og samtidig sikre en mere robust tidsplan for projektet,” siger Transportminister Henrik Dam Kristensen, som nu vil drøfte sagen med forligspartierne og håber, at de kan blive enige om at bede Banedanmark og Femern A/S om at arbejde videre med fremrykningen.
Kilde: Transportministeriet
Læs også: