23948sdkhjf

Samsø Kommune offentliggør kontrolbuddet på Jyllandsruten

Kommunes kontrolbud har hidtil været fortroligt, men kan efter udbuddet afslutning nu offentliggøres.
Samsø Kommune har nu offentliggjort sit eget kontrolbud på færgebetjeningen af øens Jyllandsrute mellem Sælvig og Hou. Kontrolbuddet har hidtil været fortroligt, men efter afslutningen på udbuddet og efter, at Kommunen har besluttet selv at stå for færgeruten efter den nuværende koncessions udløb næste år, kan det nu offentliggøres.

Samsø Kommune havde ved udløb af budfristen på færgeruten Samsø Jylland kun modtaget et tilbud på besejling af ruten, der ville medføre en femdobling af den nuværende kommunale udgift til ruten. En enig Kommunalbestyrelse har derfor taget konsekvensen og besluttet at etablere et kommunalt rederi, der ifølge Samsø Kommune alene skal have fokus på at sikre bedst mulig besejling til færrest mulige kroner.

I kontrolbuddet fremgår det bl.a., at Samsø Kommune er i besiddelse af et Firm Offer fra et nordeuropæisk byggeværft på en nybygget færge med plads til 490 passagerer, 160 personbilsenheder, heri indregnet mindst 160 lanemeter/8 vogntog. Færgen er i stand til at opfylde udbuddets krav om overførsel af farligt gods og ambulancer.

Charterhyren er baseret på en fast rente, men såfremt det besluttes at anvende en variabel rente, vil der være betydelige besparelser forbundet hermed. Færgen er en dobbeltender-type, og er udstyret med et dual fuel-baseret fremdrivningssystem. Hermed kan færgen benytte almindelig marine gasolie, der opfylder gældende krav om svovlindhold, samt LNG der forventes at blive den mest benyttede brændstoftype på tilsvarende færger i fremtiden.

Såfremt der vælges LNG som brændstof, forventes det at der kan opnås betydelige besparelser på de årlige udgifter til brændstof.

Samsø Kommunes eget kontrolbud var udarbejdet med udgangspunkt i en bekendtgørelse fra august 2008 om kommuners og regioners beregning og afgivelse af kontrolbud. Kontrolbuddet forholder sig bl.a. til de i udbuddet for færgeruten Sælvig Hou stillede krav om: princip fartplan, sejltid på maksimalt 60 minutter, havnetid på maksimalt 15 minutter, antal afgange i tidsrummet 08:00 til 20:00, tidspunkter for første og sidste afgang, antal daglige og årlige afgange og en opdeling på en lavsæson og en højsæson, meddeler Samsø Kommune i en pressemeddelelse.

Se flere detaljer fra kontrolbuddet her

Læs også:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078