Amerikanske Cargill skifter shippingstrategi
Det amerikansk råvarehandelshus vil igen være skibsejer og træder med nye ordrer på capesize-skibe ind på shippingmarkedet med egen tonnage.
Efter mere end ti år med udelukkende indchartret tonnage køber amerikanske Cargill, et af verdens største handelsselskaber på råvaremarkedet, egne capesize-skibe i Kina til transport af selskabets 185 millioner tons årlig fragt, skriver det amerikanske nyhedsbureau Bloomberg.
Med en underskrevet aftale om levering af nye capesize skibe fra det kinesiske værft Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co. skifter Cargill dermed strategi på shippingmarkedet, hvor man siden 2001 udelukkende har dækket et konstant shippingbehov på 350 skibe gennem langsigtede charteraftaler.
“Cargill leder altid efter måder til bedre at servicere vores kunder gennem en større, moderne og brændstoføkonomisk flåde og vil forsat lede efter muligheder inden for alle størrelser,” siger chefen for Cargill shipping aktiviteter, Roger Janson.
Muligheder i svagt marked
Cargill har set en mulighed for at genindtræde på shippingmarkedet, hvor priserne på især tørlast skibe er raslet ned siden toppen blev nået i 2007 med en pris på 97 millioner USD i december 2007 for et capesize-skib med en lastekapacitet på 160.000 ton. Den nuværende pris ligger omkring 46 millioner USD.
En række andre af verdens største selskaber med store shippingaktiviteter her i blandt Shell og BP, har ligeledes været ude med tilsvarende udmeldinger om indgåelse af nye skibsordrer indenfor de seneste måneder.