Aarhus Universitets nye forskningsskib får navnet Aurora
Kølen er lagt, kursen er sat og Aurora tager form på værftet. Fra sommeren 2014 er det nye topmoderne forskningsskib klar til at drage på togt.
Aurora er den romerske gudinde for morgenrøden. Hun fornyer sig selv hver morgen. Solen er hendes bror og månen hendes søster. De fire vinde nord, syd, øst og vest er hendes sønner.
Nu lægger den romerske gudinde også navn til Aarhus Universitets nye forskningsskib, der fra sommeren 2014 drager ud i de fire verdenshjørner for at søge lyset – oplysningen.
”Kølen på det 28 meter lange skib er netop lagt og byggeriet forløber efter planen”, fortæller akademisk medarbejder Torben Vang, der også bliver skipper på det nye forskningsskib.
Skibet er det første nybyggede danske forskningsskib, siden Dana blev bygget for mere end 30 år siden. Det nye skib giver bedre mulighed for at undersøge og forstå økosystemerne i havene, og bliver til glæde for alle danske havforskere og et væld af nye studerende. Fjorten personer kan drage på togt i op til ti døgn.
Det er Hvide Sande Skibs- & Baadebyggeri, der bygger skibet og som får skroget samlet i Stettin, Polen. I juni måned transporteres skroget til Hvide Sande for at blive indrettet og udrustet med en mængde videnskabeligt udstyr. Den samlede pris er 40 millioner kroner, hvoraf de 30 millioner kommer fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen. Skibet afleveres til Aarhus Universitet den 17. februar, 2014.
”Aurora bliver et meget fleksibelt skib, som kan indrettes til mange forskellige opgaver. Hun kan virkelig forny sig hver morgen,” siger Torben Vang.
”Der er ingen tvivl om at danske havforskere får markant bedre muligheder, når Aurora sætter kursen mod ukendte horisonter fra sommeren 2014,” siger Torben Vang, der glæder sig til at byde forskere velkommen til meget bedre, større og helt moderne sejlende forskningsfaciliteter.
Nu lægger den romerske gudinde også navn til Aarhus Universitets nye forskningsskib, der fra sommeren 2014 drager ud i de fire verdenshjørner for at søge lyset – oplysningen.
”Kølen på det 28 meter lange skib er netop lagt og byggeriet forløber efter planen”, fortæller akademisk medarbejder Torben Vang, der også bliver skipper på det nye forskningsskib.
Skibet er det første nybyggede danske forskningsskib, siden Dana blev bygget for mere end 30 år siden. Det nye skib giver bedre mulighed for at undersøge og forstå økosystemerne i havene, og bliver til glæde for alle danske havforskere og et væld af nye studerende. Fjorten personer kan drage på togt i op til ti døgn.
Det er Hvide Sande Skibs- & Baadebyggeri, der bygger skibet og som får skroget samlet i Stettin, Polen. I juni måned transporteres skroget til Hvide Sande for at blive indrettet og udrustet med en mængde videnskabeligt udstyr. Den samlede pris er 40 millioner kroner, hvoraf de 30 millioner kommer fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen. Skibet afleveres til Aarhus Universitet den 17. februar, 2014.
”Aurora bliver et meget fleksibelt skib, som kan indrettes til mange forskellige opgaver. Hun kan virkelig forny sig hver morgen,” siger Torben Vang.
”Der er ingen tvivl om at danske havforskere får markant bedre muligheder, når Aurora sætter kursen mod ukendte horisonter fra sommeren 2014,” siger Torben Vang, der glæder sig til at byde forskere velkommen til meget bedre, større og helt moderne sejlende forskningsfaciliteter.
Det nye forskningsskib bliver 28 meter langt og får plads til 14 personer på togter af op til syv døgns varighed. Skibet vil blive sejlet af en besætning på to personer på dagstogter og fire på togter ud over 14 timers varighed.
Skibet kan anvende forskningsudstyr såsom CTD, seismisk udstyr, sedimentkernebor og undervandsrobotter på op til 1000 meters dybde og trawl på op til 200 meters dybde.
Derfor bliver det nye skib bl.a. udstyret med kran og skydebom. Der er desuden plads til to 20-fods udstyrs- og laboratoriecontainere på dækket.
Skibet kan anvende forskningsudstyr såsom CTD, seismisk udstyr, sedimentkernebor og undervandsrobotter på op til 1000 meters dybde og trawl på op til 200 meters dybde.
Derfor bliver det nye skib bl.a. udstyret med kran og skydebom. Der er desuden plads til to 20-fods udstyrs- og laboratoriecontainere på dækket.
Kilde: Aarhus Universitet