23948sdkhjf

Store fortrænger de små

Øst-Vest farterne overladt til de store containeroperatører
Udviklingen på de såkaldte øst-vest linjer er siden 2008 blevet en sag næsten udelukkende for de 20 største operatører i verden - og med tegn på at antallet af operatører synker yderligerer.
 
Det er de store operatøreres markante satsning på Economy of Scale, der har slået igennem, lyder det i en analyse fra firmaet Drewry, der har set på udviklingen siden 2008. Siden dengang er 23 selvstændige operatører forsvundet fra de store linjefarter mellem Asien og henholdsvis Europa og Nordamerika. Herunder rederier som dansk-norske The Containership Company og kinesiske Wan Hai.
 
Ifølge Drewry levner de store operatøreres enorme kapaciteter ikke længere råderum for selv den udstrakte grad af fleksibilitet og særservice, der tidligere holdt forretningen kørende for de mindre operatører. Drewry tror videre, at bl.a. Maersk Lines kommende indtog med Triple E-skibene yderligere vil medvirke til at mindske antallet af seriøse aktører.
 
Budskabet til de mindre aktører er herefter: Find jeres nicher andre steder - eller forlad markedet helt. Som tilfældet endte med at være for The Containership Company efter kun godt et år i business. 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094