DFDS angiveligt med i købsfeltet til Scandlines
DFDS og to nye kapitalfonde har indgivet bud på Scandlines, erfarer internationalt medie.
DFDS er tilsyneladende alligevel med i køberfeltet til Scandlines, erfarer Bloomberg News.
Det store danske rederi skulle således have indgivet købstilbud på det kapitalfondsejede dansk-tyske Scandlines. Ifølge Bloomberg News skulle de to øvrige bydere være Star Capital Partners Ltd. og TPG Capital.
Tidligere forlydender fra slagsprocessen af Scandlines pegede ellers på kapitalfondene Apollo, Axe Private Equity og Nordic Capital. Altså alene ikke-operative kapitalfondsinteresser, selv om bl.a. DFDS var udset som en mulig køber, da rederiet aktivt ønsker at konsolidere sig i short sea-markedet.
De to nuværende Scandlines-ejeres, kapitalfondene 3i og Allianz Capital Partners, frasalg af Scandlines mere fragtorienterede ro/pax-ruter sidste år, gjorde imidlertid Scandlines mindre oplagt for DFDS og andre af regionens short sea-operatører som Finnlines.
For efter frasalget af de fragtorienterede ruter til Stena Line og SOL, opererer Scandlines alene tre såkaldte trafikmaskiner; færgeruterne mellem Helsingør-Helsingbor, Rødby-Puttgraden og Gedser-Rostock. Et segment, der dog også er kommet ind i DFDS koncernen efter overtagelsen af Norfolkline og senest med joint-venturet med LD Line på Den Engelske Kanal.
Den forventelige salgspris af Scandlines ligger i størrelsesorden godt 10 mia. kr. Salget ventes gennemført inden for de nærmeste måneder.
Læs også:
Det store danske rederi skulle således have indgivet købstilbud på det kapitalfondsejede dansk-tyske Scandlines. Ifølge Bloomberg News skulle de to øvrige bydere være Star Capital Partners Ltd. og TPG Capital.
Tidligere forlydender fra slagsprocessen af Scandlines pegede ellers på kapitalfondene Apollo, Axe Private Equity og Nordic Capital. Altså alene ikke-operative kapitalfondsinteresser, selv om bl.a. DFDS var udset som en mulig køber, da rederiet aktivt ønsker at konsolidere sig i short sea-markedet.
De to nuværende Scandlines-ejeres, kapitalfondene 3i og Allianz Capital Partners, frasalg af Scandlines mere fragtorienterede ro/pax-ruter sidste år, gjorde imidlertid Scandlines mindre oplagt for DFDS og andre af regionens short sea-operatører som Finnlines.
For efter frasalget af de fragtorienterede ruter til Stena Line og SOL, opererer Scandlines alene tre såkaldte trafikmaskiner; færgeruterne mellem Helsingør-Helsingbor, Rødby-Puttgraden og Gedser-Rostock. Et segment, der dog også er kommet ind i DFDS koncernen efter overtagelsen af Norfolkline og senest med joint-venturet med LD Line på Den Engelske Kanal.
Den forventelige salgspris af Scandlines ligger i størrelsesorden godt 10 mia. kr. Salget ventes gennemført inden for de nærmeste måneder.
Læs også: