Ultrabulk udbygger med yderlige fem skibe
Det ekspanderende tørlastrederi Ultrabulk tilføjer fem tørlastskibe til den fremtidige flåde med fire nybygninger samt et eksisterende Kamsarmaxskib.
Blot to måneder efter den seneste udmelding om kontrakter på tre nybygningsenheder, melder Ultrabulk om flere nye skibe til den voksende flåde. Med lange charteraftaler i hånden på fire af de i alt fem skibe har Ultrabulk sikret indtægten for de nye skibe for op til 13 år.
De fem nye skibe i flåden udgøres af fire nybygningskontrakter samt overtagelse af et eksisterende skib. Nybygningerne er et supramax skibe på 61.000 DWT til levering i 2016, et kamsarmax på 81.000 DWT til levering i 2015 samt et handysize skib på 37.000 DWT til levering i 2015, alle fra japanske værfter og bygget efter nyt ECO-design.
Dertil kommer overtagelse af et eksisterende kamsarmax skib på en syv års charteraftale samt indgåelse af nybygningskontrakt på et handysize skib fra Kina med levering i 2015 i joint-venture samarbejde med den norske shipping fond ”Maritime Opportunites”.
“Det er en naturlig udvikling af vores langsigtede flådefornyelsesprogram, som vi påbegyndte i 2012, med kontrakter på tre enheder af handysize segmented,” siger Henrik Sleimann Petersen, head of ship holding, i Ultrabulk, ifølge en pressemeddelelse.
”Der er stadig betydelige udfordringer for tørlastmarkedet i de kommende år med en meget stor ordrebog, men vi vurderer at nybygningspriserne har nået et niveau hvor vi, med stærk støtte fra langsigtede finansielle- og fragtpartnere, har mulighed for at fortsætte vores engagement i det langsigtede marked ved at tilføje yderligere skibe til vores flåde.