Dansk skibsfart udvikler sig hurtigere end dansk økonomi
Værdiskabelsen i danske rederier har siden 2003 udviklet sig mere end 40 pct. hurtigere end den generelle økonomi, skriver Danmarks Rederiforening.
En væsentlig årsag til Dansk Skibsfarts udvikling er, at rederierne arbejder globalt.
Rederibranchen præsterer betydeligt bedre end den danske økonomi generelt. Således har rederierne øget deres vær-diskabelse med næsten 50 procent over en ti-årig periode siden 2003, mens Danmarks bruttonationalprodukt (BNP) kun er vokset godt 8 procent.
Det viser en ny opgørelse fra Danmarks Rederiforening.
Værdiskabelsen er defineret som summen af selskabernes EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortisation) og deres samlede lønudgifter og er desuden renset for inflation.
Udviklingen skyldes bl.a., at rederierne opererer globalt og derfor har stor aktivitet i de store vækstmarkeder i for eksempel Fjernøsten.
“Rederierhvervet er en udpræget cyklisk branche. Når økonomien har det godt, har rederierne det også godt. Det er dog værd at notere sig, at søfarten især via den høje grad af globalisering har udviklet sig hurtigere oven på krisen end resten af samfundet,” siger afdelingschef i Danmarks Rederiforening, Jacob K. Clasen.
Som resultat af finanskrisen faldt både BNP og rederiernes værdiskabelse i 2008. Efter konsolidering, omstrukturering og effektivisering i rederierne øgedes værdiskabelsen hurtigt igen, men ligger stadig underdrejet. Faldende fragtrater sætter i disse år shippingbranchen under pres, og påvirker bundlinjen negativt. Danske rederier er dog i kraft af effektiviseringer og en miljøvenlig profil godt positioneret, når den globale økonomi retter sig, og overkapaciteten er trukket ud af markedet.