Fugleflugtslinjen 50 år i dag
Færgeruten mellem Rødby Havn og Puttgarden blev indviet i dag for præcist 50 år siden.
Scandlines’ færgerute mellem Rødby og Puttgarden – også kaldet Fugleflugtslinjen – har i år forbundet Danmark med Tyskland og dermed det europæiske kontinent i 50 år. I dag er det præcist 50 år siden, at ruten 14. maj 1963 blev indviet.
Det var kong Christian I’s ord om den lange rejse, man i det herrens år 1454 skulle forcere for at nå fra København via Fyn og Jylland til den vigtige handelsby Hamborg. Kongen ønskede sig en sikker sejlrute mellem Ruthby, datidens Rødby, og Fehmarn. Men først 400 år senere, i 1864, skete der noget konkret. Den tyske civilingeniør Gustav Kröhnke fremlagde planer om en direkte jernbaneforbindelse mellem København og Hamborg med en færgeoverfart på Fehmarnsund indlagt. Den danske rigsdag godkendte projektet, men måtte allerede året efter skyde en hvid pil efter forbindelsen, da man manglede penge til at udføre projektet.
I 1920’erne blev bilen mere og mere udbredt som transportmiddel, og behovet for en fast overfart mellem Danmark og Tyskland steg. I 1937 blev Storstrømsbroen opført, og så var næste naturlige skridt at påbegynde byggeriet af en færgehavn i Rødby.
I 1941 stak Minister for Offentlige Arbejder, Gunnar Larsen, resolut en spade i den lollandske muld for at markere begyndelsen på byggeriet af Rødby Færgehavn. Spaden knækkede – helt symbolsk – for ikke længe efter måtte man opgive arbejdet med færgehavnen. Anden Verdenskrig rasede, og tiden var ikke til det ambitiøse byggeri.
Næsten et kvart århundrede skulle der gå, før de mange visioner blev til virkelighed. Den 14. maj 1963 blev et skæringspunkt i dansk søfartshistorie. Overfarten blev åbnet med deltagelse af Kong Frederik IX og den tyske forbundspræsident Heinrich Lübke. Klokken 11.27 præcis sprængte færgen Kong Frederik det bånd, der var spændt ud mellem havnemolerne i Rødby. Det samme skete klokken 13.38 i Puttgarden, og dermed var den lige linje fra Skandinavien til det europæiske kontinent en realitet.
Se film fra indvielsen 14. maj 1963
I 1988 kunne man byde passager nummer 100 million velkommen om bord – en milepæl i rederiets historie var skrevet. Trafikken på ruten fortsatte med at stige, og året efter, i 1989, blev der for første gang indsat en syvende færge i sommerperioden. Et rekordstort antal afgange fragtede nu passagerer mellem Danmark og Tyskland.
En hyggelig og for mange fast del af rejsen med Scandlines er og har været at købe lidt godt med sig hjem. I 2001 åbnede Scandlines den 8.000 kvm flydende grænsehandelsbutik, BorderShoppen, som lige siden har været et populært pitstop for skandinaviske gæster på vej på ferie – og som shoppingdestination i sig selv.
Fire nye færger blev anskaffet i 1997. Det blev fire topmoderne dobbeltender- og dobbeltdækkerfærger, der efterfølgende blev udvidet med hængedæk for at øge kapaciteten og effektivisere overfarten. Dobbeltenderfærgerne sejler lige godt begge veje og skal derfor ikke bruge tid og energi på at vende. Sejltiden er nu kun 45 minutter, og med afgang hver halve time på faste minuttal kan de fire færger transportere lige så meget som de syv gamle færger til sammen.
Færgehavnene blev ved samme lejlighed totalt moderniserede både på land- og vandsiden. Alt i alt blev der investeret to milliarder kroner for at skabe den bedste og hurtigste rejse for passagererne. Scandlines havde dermed indført konceptet om trafikmaskinen på Rødby-Puttgarden: en kort færgerute der med høj frekvens og kapacitet yder en effektiv og pålidelig transportservice til både passagerer og fragtkunder.
I år kan Fugleflugtslinjen fejre de første 50 år af sin levetid. Samtidig tager ruten hul på et nyt kapitel. Fremtiden byder på nyrenoverede færger med en masse nye catering- og retailtilbud.
Desuden investerer Scandlines i 2013 4 millioner euro i hybridløsninger på Prinsesse Benedikte. Formålet er at reducere CO2-udledningen fra færgerne med op til 20 % og med tiden at overføre denne batteriløsning til de øvrige færger på ruten mellem Rødby og Puttgarden.
Historien stopper ikke her. Planerne for fremtiden hos Scandlines er endnu større. Frem mod år 2017 arbejder Scandlines på at implementere emissionsfrie færger. Som det første rederi i verden ønsker Scandlines at indføre 100 pct miljørigtige færger, der ikke udleder andet end vand. Konceptet findes ikke på nogen anden færge, men Scandlines kan gøre det på Rødby-Puttgarden og dermed hæve standarden for, hvordan man driver fremtidens miljørigtige færgerederi.
Det var kong Christian I’s ord om den lange rejse, man i det herrens år 1454 skulle forcere for at nå fra København via Fyn og Jylland til den vigtige handelsby Hamborg. Kongen ønskede sig en sikker sejlrute mellem Ruthby, datidens Rødby, og Fehmarn. Men først 400 år senere, i 1864, skete der noget konkret. Den tyske civilingeniør Gustav Kröhnke fremlagde planer om en direkte jernbaneforbindelse mellem København og Hamborg med en færgeoverfart på Fehmarnsund indlagt. Den danske rigsdag godkendte projektet, men måtte allerede året efter skyde en hvid pil efter forbindelsen, da man manglede penge til at udføre projektet.
I 1920’erne blev bilen mere og mere udbredt som transportmiddel, og behovet for en fast overfart mellem Danmark og Tyskland steg. I 1937 blev Storstrømsbroen opført, og så var næste naturlige skridt at påbegynde byggeriet af en færgehavn i Rødby.
I 1941 stak Minister for Offentlige Arbejder, Gunnar Larsen, resolut en spade i den lollandske muld for at markere begyndelsen på byggeriet af Rødby Færgehavn. Spaden knækkede – helt symbolsk – for ikke længe efter måtte man opgive arbejdet med færgehavnen. Anden Verdenskrig rasede, og tiden var ikke til det ambitiøse byggeri.
Næsten et kvart århundrede skulle der gå, før de mange visioner blev til virkelighed. Den 14. maj 1963 blev et skæringspunkt i dansk søfartshistorie. Overfarten blev åbnet med deltagelse af Kong Frederik IX og den tyske forbundspræsident Heinrich Lübke. Klokken 11.27 præcis sprængte færgen Kong Frederik det bånd, der var spændt ud mellem havnemolerne i Rødby. Det samme skete klokken 13.38 i Puttgarden, og dermed var den lige linje fra Skandinavien til det europæiske kontinent en realitet.
Se film fra indvielsen 14. maj 1963
I 1988 kunne man byde passager nummer 100 million velkommen om bord – en milepæl i rederiets historie var skrevet. Trafikken på ruten fortsatte med at stige, og året efter, i 1989, blev der for første gang indsat en syvende færge i sommerperioden. Et rekordstort antal afgange fragtede nu passagerer mellem Danmark og Tyskland.
En hyggelig og for mange fast del af rejsen med Scandlines er og har været at købe lidt godt med sig hjem. I 2001 åbnede Scandlines den 8.000 kvm flydende grænsehandelsbutik, BorderShoppen, som lige siden har været et populært pitstop for skandinaviske gæster på vej på ferie – og som shoppingdestination i sig selv.
Fire nye færger blev anskaffet i 1997. Det blev fire topmoderne dobbeltender- og dobbeltdækkerfærger, der efterfølgende blev udvidet med hængedæk for at øge kapaciteten og effektivisere overfarten. Dobbeltenderfærgerne sejler lige godt begge veje og skal derfor ikke bruge tid og energi på at vende. Sejltiden er nu kun 45 minutter, og med afgang hver halve time på faste minuttal kan de fire færger transportere lige så meget som de syv gamle færger til sammen.
Færgehavnene blev ved samme lejlighed totalt moderniserede både på land- og vandsiden. Alt i alt blev der investeret to milliarder kroner for at skabe den bedste og hurtigste rejse for passagererne. Scandlines havde dermed indført konceptet om trafikmaskinen på Rødby-Puttgarden: en kort færgerute der med høj frekvens og kapacitet yder en effektiv og pålidelig transportservice til både passagerer og fragtkunder.
I år kan Fugleflugtslinjen fejre de første 50 år af sin levetid. Samtidig tager ruten hul på et nyt kapitel. Fremtiden byder på nyrenoverede færger med en masse nye catering- og retailtilbud.
Desuden investerer Scandlines i 2013 4 millioner euro i hybridløsninger på Prinsesse Benedikte. Formålet er at reducere CO2-udledningen fra færgerne med op til 20 % og med tiden at overføre denne batteriløsning til de øvrige færger på ruten mellem Rødby og Puttgarden.
Historien stopper ikke her. Planerne for fremtiden hos Scandlines er endnu større. Frem mod år 2017 arbejder Scandlines på at implementere emissionsfrie færger. Som det første rederi i verden ønsker Scandlines at indføre 100 pct miljørigtige færger, der ikke udleder andet end vand. Konceptet findes ikke på nogen anden færge, men Scandlines kan gøre det på Rødby-Puttgarden og dermed hæve standarden for, hvordan man driver fremtidens miljørigtige færgerederi.
Kilde: Scandlines
Læs også: