23948sdkhjf

Ballen Færgehavn sikret støtte fra forligskreds

Foreløbigt tilflyder 20 mio. kr. fra kollektive trafikmidler Samsø Kommunes nye færgehavn til Kalundborg-ruten.
Forligskredsen for bedre og billigere kollektiv trafik, der består af Regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti, har bevilliget 20 mio. kr. som støtte til en ny færgehavn i Ballen på den østlige side af Samsø. Når den næste koncession på Samsøs østlige rute til Kalundborg træder i kraft 1. oktober 2014, skal ruten nemlig have sit lokale udgangspunkt i en nyetableret færgehavn i Ballen i stedet for som nu i Kolby Kaas på øens sydvestlige hjørne.

 
Flytningen af Kalundborg-færgen fra Kolby Kås til Ballen vil reducere sejlafstanden fra 22 sømil til 17 sømil, svarende til 23 pct. Herved kan sejltiden bringes ned på maksimalt 1 time og 15 minutter mod i dag 1 time og 50 minutter. En forkortet rute vil ligeledes reducere brændstofforbruget og besætningsudgifterne kan optimeres.

Det er planen, at den nye færgehavn skal kunne modtage en færge med dimensionerne 140 gange 25 meter, hvilket er lagt større end Kalundborg-rutens nuværende færge Kyholm. Faktisk svarer målene til Kattegat-rutens nuværende ro/pax-færge, der besejler ruten mellem Aarhus og Kalundborg. Noget der gør ejeren af Kattegat-ruten, tyske FRS Group, til en oplagt byder på Ballen – Kalundborg-ruten i en hel eller delvis kombination med Aarhus-ruten. FRS Group sejler i forvejen i en del forskellige koncessioner rundt om i Europa, og har flere gange været prækvalificeret til danske færgeudbud.

Ifølge Samsø Kommunes projektbeskrivelse planlægges den nye færgehavn anlagt på kyststrækningen ved Nørreskiftevej og Slagterivej syd for Ballen by. Den nye havn vil fortrinsvist blive etableret ved en opfyldning på søterritoriet. Der etableres et havnebassin med et vandareal på ca. 26.000 kvm, hvoraf 16.500 kvm har en bassindybde på 7,5 m. Vanddybden er i dag 1,5 – 4,5 m. Molehovederne etableres med lodrette sider for at minimere bredden af havnemundingen til 60 m. I forlængelse af havnemundingen i østlig retning etableres en 60 m bred sejlrende med en besejlingsdybde på 7,5 m.

Kommunen har dog også et alternativt placeringsforslag syd for Ballen Lystbådshavn, som vil give en mere direkte adgang for biltrafikken til hovedfærdselsåren til og fra ballen. På selve terminalområdet vil der endvidere blive etableret opmarcharealer, billetmaskiner, ventesal, busholdeplads samt parkeringspladser.

Læs også:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094