23948sdkhjf

Miljøregler i frit fald

MEPC-møde hos IMO tegner dystert billede for bl.a. danske virksomheder
Søfart Kommentar:
 
Udfaldet af det just overståede MEPC-møde i London er rigtig skidt læsning for den danske maritime branche. Ifølge IMO's egen - og meget lakoniske - pressemeddelse om mødet er både NOx-regler og ballastvands-reglerne nærmest strøget af agendaen.
 
IMO noterer sig, at man - efter såkaldte overvejelser - har besluttet at skubbe implementeringen af de afgørende Tier III-regler fra 2016 til 2021. Ydermere er det lykkedes den miljøfjentlige lejr i IMO at få forplumret reglerne om at indføre ballastvands-behandlingssystemer så grundigt, at de reelt fremstår ligegyldige pt.
 
Formuleringen i IMO's pressemeddelse er et skoleeksempel på bureaukratisk mummel. "Målet med beslutningsforslaget er, at fastslå unøjagtigheder i relation til den (så langt foreslåede) ansøgning til IMO's endelige beslutningsorgan omkring Regulation B-3 (omtalte ballastvand-regel) i forhold til en realistisk tidshorisont med hensyn til indførelse af Regel D-1 og Regel D-2 (standard- og performancestandarder for ballastvands-behandling). Summa summarum - indtil videre kan alle sejle videre med det ballastvand de vil. Tidshorisont: Ubegrænset."
 
Det skal understreges, at MEPC-mødets beslutninger kun er "anbefalinger". Disse skal endeligt afstemmes når IMO's hovedorgan mødes til efteråret.
 
Men hvis BRIK-landene og deres medløbere (de stod bag underløbningen af nævnte miljøfremmende regler) får held med deres forehavende, så er resutatet decideret katastrofalt for mange virksomheder i Det Blå Danmark. Dels vil mange mange millioner af forskningskroner risikere at være spildt hos både virksomheder og forskningsinstitutioner, dels vil hele det miljø-image (seriøse) aktører indenfor søfarten har oparbejdet lide noget af et nederlag. I hvert fald ud fra en umiddelbar betragtning.
 
Bl.a. vil investeringer i ny teknologi hos rederierne kunne vise sig, at være en meget dyr vej at gå, når de skal fortsætte med at slås på fragtraterne med rederier, der ikke har investeret en euro, dollars, rubel eller yuan i at miljø-udvikle deres skibe. 
 
Endeligt er resultatet af MEPC-mødet et meget svært slag i ansigtet på det officielle Blå Danmark (der så langt har været meget sparsomme med kommentarer i anledningen) og de øvrige miljøforkæmpere i IMO. Ikke mindst EU, hvor man må konstatere, at Grækenland - EU's største søfartsnation - stillede sig op til miljøkrig sammen med BRIK-offensiven. Fortsættelse følger.
 
 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094