Eksport handler om at forstå kundens behov
Direktør i Resolux, der er Årets Medlem af Eksportforeningen, mener, at opskriften til eksportsucces er, at forstå kundernes behov ude i verden.
I februar modtog Resolux, der producerer belysning til blandt andet skibsindustrien, mariner og vindmøller, Eksportforeningens Årets Medlem-prisen. På Eksportforeningens eksportkonference ”Succeskriterier for eksport” på Aarhus Universitet i dag, tirsdag den 28. maj, udbydende direktør Ole Teglgaard opskriften bag succesen.
”Når vi kommer ud i verden, handler det om at forstå kunden og kundens behov. Vi fortæller ikke, hvad vi kan, men spørger, hvad har du brug for? Det er en god strategi i mange lande. Når vi har etableret kontorer i andre lande, har jeg rejst rundt i landet i minimum en måned for at se, hvordan de agerer, tænker, handler osv.,” siger Ole Teglgaard.
Resolux modtog Eksportforeningens pris for sin store vækst inden for eksport. På to har virksomheden nemlig fordoblet sin eksport, mens antallet af ansatte også næsten er fordoblet.
Læs også: Resolux modtager eksportpris
Man skal tage chancen
Resolux har ikke udelukkende været en succes, blandt andet gik virksomheden i betalingsstandsning i 2001. Men med en stor arbejdsindsats formåede Ole Teglgaard at køre virksomheden videre.
”Man skal tage chancen, selvom investorer og banker ikke altid er glade for det. Men det er vigtigt, at sige vi gør det. Derfor er vores motto også: Yes we can,” siger Ole Teglgaard.
Han udbyder, at når man tager chancer, er det også vigtigt at være omstillingsparat, når man møder udfordringer som f.eks. lovgivning i udlandet.