23948sdkhjf

Danske Havne: EU er ikke ambitiøse nok

Danske Havne mener, at EU i sin nye havnepolitik glemmer, at havnene også er erhvervscentre.
Danske Havne mener, at det nye udspil fra EU-Kommissionen, European Port – an engine for growth, har for stort fokus på havnene som transportcentre, og at udspillet ikke er ambitiøst nok i forhold til havnene som erhvervscenter. 
 
”Danske Havne savner havnen som erhvervscenter i EU-Kommissionens udspil til en ny politik for havne. I Danmark skabes masser af nye arbejdspladser i de maritime serviceindustrier rundt om i havnene. I flere havne har virksomheder og havn samlet sig i klynger for at stå stærkere i markedsføringen og i konkurrencen om de nye ordrer. Den udvikling skal EU bakke op først og fremmest ved at fjerne ulovlig statsstøtte og fjerne bureaukratiske regler,” siger formand for Danske Havne Uffe Steiner Jensen i organisationens nyhedsbrev.
 
Ulovlig statsstøtte
Det er ikke bare det manglende fokus på havne som erhvervscentre, som Danske Havne er utilfredse med i EU-Kommissionens forslag. Danske Havne mener, at EU gør for lidt i forhold til at komme det, de synes, ligner ulovlig statsstøtte. Til livs.
 
”Ulovlig statsstøtte er uacceptabel konkurrence. Den statslige støtte til vindmøllehavnene Hull i England og Wilhelmshafen i Tyskland ligner ulovlig statsstøtte. Men Danske Havne kan kun sandsynliggøre, at det er ulovlig statsstøtte. Andre tyske havne har også protesteret. Nye regler for gennemsigtighed skal gøre det nemmere at afsløre ulovlig statsstøtte. Det kan EU sikre, og transportminister Henrik Dam Kristensen må insistere på kravet om reel gennemsigtighed, når EU's havnepolitik skal behandles,” siger Uffe Steiner Jensen.
 
Læs også:
Europæiske havne skal være vækstmotor
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.432