NOR-SHIPPING: Tre skibsdesigns fik priser
Fjord Line, TOTE og Eidesvik Seven Offshore ASA/Subsea 7 hædret for innovative nybygninger.
En cruisefærge og et containerskib har under den igangværende Nor-Shipping messe i Oslo modtaget henholdsvis prisen Nor-Shipping Energy Efficiency Award og Next Generation Ship Award. Samtidigt blev et avanceret prototype offshore-fartøj hædret af et norsk brancheblad.
Link til de nominerede til Energy Efficiency-prisen
Prisen Energy Efficiency Award blev givet til Fjord Lines cruisefærge Stavangerfjord, der ventes leveret 14. juli i år til ruten Hirtshals-Stavanger/Bergen/Langesund. Færgen og dens kommende søsterskib har fået megen medieomtale for deres 100 pct. LNG-baserede maskineri, men i begrundelsen fremhæves ligeledes færgernes planlagte operationsmønster. Her kommer begge færger til at opnå en stor kapacitetsmæssig udnyttelsesgrad, da de skal betjene Hirtshals-Stavanger/Bergen-ruten som natfærger samtidigt med, at hver færge hver anden dag også skal foretage en dobbelttur mellem Hirtshals og Langesund i det sydligste Norge.
Læs også:
Det norske brancheblad Skipsrevyen benyttede Nor-Shipping som en passende ramme for uddelingen af deres årlige Ship Of The Year-pris, der gik til rederierne Eidesvik Seven Offshore ASA og Subsea 7. De to rederier fik for nylig leveret den fælles kontrahering Seven Viking fra Ulstein-værftet i Norge. Nybygningen er et prototype-offshorefartøj baseret på Ulsteins karakteristiske X Bow-skrog med typebetegnelsen IMR (Inspection, Maintenance and Repair). Skibet har bl.a. et stort åbent lastedæk, hvorfra last og udstyr, f.eks. en undervandsrobot, let kan transporteres til eksempelvis skibets moon pool. Seven Viking er sluttet til en femårig kontrakt med Statoil på norsk sokkel.
Link til de nominerede til Energy Efficiency-prisen
Prisen Energy Efficiency Award blev givet til Fjord Lines cruisefærge Stavangerfjord, der ventes leveret 14. juli i år til ruten Hirtshals-Stavanger/Bergen/Langesund. Færgen og dens kommende søsterskib har fået megen medieomtale for deres 100 pct. LNG-baserede maskineri, men i begrundelsen fremhæves ligeledes færgernes planlagte operationsmønster. Her kommer begge færger til at opnå en stor kapacitetsmæssig udnyttelsesgrad, da de skal betjene Hirtshals-Stavanger/Bergen-ruten som natfærger samtidigt med, at hver færge hver anden dag også skal foretage en dobbelttur mellem Hirtshals og Langesund i det sydligste Norge.
The Next Generation Ship-prisen blev givet til amerikanske TOTE, der har kontraheret en serie af 3.100 TEU contianerskibe. Skibene i serien bliver de første containerskibe, der anvender LNG som bunker. Samtidigt vil hele fremdrivningssystemet blive optimeret, så emissions-niveauet kan bringes ned på et hidtil uset lavt niveau for skibssegmentet. The Next Generation Ship-prisen blev også givet til skibsseriens designer, et in house-selskab under Sydkoreanske DSME. Da serien, som består af to plus tre enheder skal sejle capotage-sejllads i USA, skal de bygges på et amerikansk værft – nærmere bestemt NASSCO værftet i San Diego. De første to enheder i serien leveres i perioden 2015/16. Hovedmotoren i serien bliver en dual fuel MAN Diesel 8L70ME-GI.
Det norske brancheblad Skipsrevyen benyttede Nor-Shipping som en passende ramme for uddelingen af deres årlige Ship Of The Year-pris, der gik til rederierne Eidesvik Seven Offshore ASA og Subsea 7. De to rederier fik for nylig leveret den fælles kontrahering Seven Viking fra Ulstein-værftet i Norge. Nybygningen er et prototype-offshorefartøj baseret på Ulsteins karakteristiske X Bow-skrog med typebetegnelsen IMR (Inspection, Maintenance and Repair). Skibet har bl.a. et stort åbent lastedæk, hvorfra last og udstyr, f.eks. en undervandsrobot, let kan transporteres til eksempelvis skibets moon pool. Seven Viking er sluttet til en femårig kontrakt med Statoil på norsk sokkel.